شرکت بیش از ۳میلیون دانش آموز در مسابقه درس هایی از قرآن

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری بیست و نهمین دوره مسابقه دانش‌آموزی درس‌هایی از قرآن با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمد موحدی‌نژاد مدیرعامل مؤسسه ترویج فرهنگ قرآنی صبح امروز چهارشنبه ۲۱ آبان ماه در محل این مؤسسه برگزار شد.

موحدی‌نژاد با تشریح فعالیت‌های مؤسسه ترویج فرهنگ قرآنی گفت: این مؤسسه فعالیت‌های مختلفی در حدود هفت تا هشت موضوع دارد. یکی از فعالیت‌های مؤسسه برگزاری مسابقه درس‌هایی از قرآن حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی است که در طول ۲۸ دوره قبل این مسابقات هر سال ۲.۵ الی ۳ میلیون دانش آموز در این مسابقه شرکت کرده اند.

وی افزود: زمانی که حجت‌الاسلام قرائتی ۴۰ سال پیش برنامه درس‌هایی از قرآن را آغاز کرد، توجه ویژه ای به نسل جوان داشتند. برای اینکه جوانان و دانش آموزان بیشتر ترغیب شوند تا این برنامه را ببینند از سال ۷۱ مسابقات را برای دانش آموزان کشور شروع کردیم. جامعه مخاطب این برنامه دانش آموزان مقطع راهنمایی و دبیرستان (دور اول و دوم متوسطه فعلی) هستند.

وی ادامه داد: گسترش و ترویج فرهنگ قرآنی بین جوانان و نوجوانان، دانش‌افزایی و تعمیق معارف دینی و قرآنی برای نسل نو، آشناسازی نسل جوان با سیره عملی اهل‌بیت (ع) و غنی‌شدن مطلوب اوقات فراغت نسل جوان از جمله اهداف برنامه درس‌هایی از قرآن در این مؤسسه است.

موحدی‌نژاد با اشاره به اهداف برگزاری این سلسله مسابقات که هر پنج شنبه از شبکه یک و تکرار آن از شبکه قرآن پخش می‌شود اظهار کرد: در آغاز سال تحصیلی در مدارس برای شرکت در برنامه اطلاع‌رسانی و به علاقه‌مندان یک فرم پاسخنامه داده می‌شود که مسئولیت پخش و جمع آوری آن با مربی قرآن مدرسه است. امتیاز شرکت کنندگان ثبت می‌شود و طی ۱۸ هفته تحصیلی مسابقه ادامه دارد. افرادی که طی این ۱۸ هفته بالاترین امتیاز را کسب کرده باشند به منطقه معرفی می‌شوند.

مدیرعامل مؤسسه ترویج فرهنگ قرآنی گفت: از بین حدود ۳ میلیون شرکت کننده، حدود ۷۰ تا ۱۰۰ هزار نفر به مناطق معرفی می‌شوند. در آنجا آزمون حضوری بین این افراد برگزار می‌شود که حدود ۳ درصد از افرادی که بالاترین امتیاز را کسب کردند از طرف مؤسسه جایزه می‌گیرند تا امروز حدود ۲۸ هزار مدرسه و ۴۶ درصد دانش آموزان کشور در مسابقات شرکت کردند.

وی با اشاره به اینکه برنامه درس‌هایی از قرآن پنج شنبه‌ها بعد از اذان مغرب و عشا از شبکه یک سیما، شنبه‌ها، ساعت ۱۳:۳۰ از شبکه قرآن و معارف سیما و یکشنبه‌ها، ساعت ۲۰ نیز از بخش معارف شبکه سراسری رادیو معارف به سمع و نظر مخاطبان می‌رسد.

موحدی نژاد با اشاره به ادامه مسابقات در دوره بحران کرونا گفت: امسال ما هم مانند همه بخش‌های از بحران کرونا متأثر شدیم و ادامه سلسله درس‌ها با حضور مخاطبان و نیز برگزاری مسابقات در مدارس مقدور نیست، لذا با همکاری آموزش و پرورش قرار شد دوره بیست و نهم مسابقه درس‌هایی از قرآن از طریق شبکه شاد برگزار شود.

وی در پاسخ به پرسشی درباره تولید اپلیکیشن ویژه این مسابقات اظهار کرد: طراحی یک اپلیکیشن می‌تواند مورد بحث و برنامه‌ریزی قرار گیرد اما ما نمی‌خواهیم شبکه دانش آموزی شاد را به دلیل گستردگی دایره مخاطبان از دست بدهیم.

موحدی‌نژاد درباره شرایط شرکت در مسابقات مذکور گفت: پیشتر فقط دانش آموزان دوره اول و دوم متوسطه در مسابقه شرکت می‌کردند و از سال گذشته این مسابقه به طور آزمایشی در دوره ابتدایی هم اجرا شد که فقط دانش آموزان پایه ششم مجاز به شرکت در مسابقه شدند. طی همین اجرای آزمایشی ۱۷ هزار مدرسه ابتدایی نیز به ما پیوستند.

مدیرعامل مؤسسه ترویج فرهنگ قرآنی با اشاره به تبلیغ مسابقه درس‌هایی از قرآن در ابتدای هر سال تحصیلی و ثبت‌نام دانش آموزان متقاضی نزد مربیان قرآن و معاونت پرورشی مدراس، اظهار کرد: این مسابقه جزو برنامه‌های افتخاری مدارس است و نه جزو برنامه‌های موظفی و اجباری آموزش و پرورش.

وی ادامه داد: سپس پاسخنامه سوالات هر هفته از سوی دانش آموزان داده و شنبه‌ها به معلم مربوطه داده می‌شود و سپس تصحیح و امتیاز داده می‌شود. بسیاری از مدارس برای دانش آموزانی که در مدرسه بالاترین امتیاز را کسب کرده باشند، جوایز اهدا می‌کنند. این مسابقه هفتگی برگزار می‌شود و امتیازات شنبه و یکشنبه برای دانش آموزان ثبت می‌شود.

مدیرعامل مؤسسه ترویج فرهنگ قرآنی با اشاره به همکاران مؤسسه در اجرای مسابقات درس‌هایی از قرآن در مدارس، گفت: حدود ۴۰ هزار نفر در سراسر کشور اعم از همکاران معاونت پرورشی، مدیران مدارس و مربیان با ما همکاری می‌کنند.

موحدی‌نژاد از همه افرادی که در این برنامه مؤسسه را یاری کردند، خصوصاً از همکاران وزارت آموزش و پرورش در معاونت پرورشی و اداره کل قرآن و عترت آموزش و پرورش قدردانی کرد.

وی با اشاره به اینکه تا دوره بیست و هشتم روال مسابقه برگزاری به صورت کتبی و حضوری بوده است، ادامه داد: اما شیوع ویروس کرونا موجب شد تا روال برگزاری مسابقه تغییر کند و طی جلسات و گفت‌وگوهایی که با وزارت آموزش و پرورش داشتیم، مقرر شد این مسابقه به صورت مجازی و با استفاده از ظرفیت اپلیکیشن آموزشی «شاد» با روند گذشته (تبلیغات، ثبت‌نام، ارسال پاسخ‌نامه، تصحیح پاسخ‌نامه‌ها، جمع امتیازات و آزمون منطقه‌ای و پایانی) انجام شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.