مقایسه دنا پلاس با سمند سورن+ مشخصات فنی

به گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، یکی از مقایسه‌های خودرویی پر مخاطب بازار،دنا پلاس با سمند سورن است. تا چندین سال پیش خرید خودرو کاری آسان به‌شمار می‌آمد، اما پیشرفت این صنعت که با آمدن مدل‌های گوناگون در سگمنت‌های مختلف همراه شد، کار خرید و انتخاب را برای خریداران کمی دشوار کرد. امکانات رفاهی فراوان، طراحی‌های متفاوت و مشخصات فنی گوناگون، پارامتر‌هایی است که ممکن است علاقه‌مندان را دچار تردید کند.

این دو خودرو هر ۲ از محصولات ایران ‌خودرو هستند که در طی این سال‌ها تغییراتی در تولید و مدل‌های آن‌ها برای جلب رضایت مشتریان رخ داده است. ما در مقاله مقایسه دنا پلاس و سمند سورن ، دو خودرو را از نظر طراحی، فنی، امکانات و دیگر جهات بررسی می‌کنیم و همچنین به تاریخ و نحوه‌ی ورود آن‌ها به بازار ایران اشاره خواهیم کرد.

معرفی دنا پلاس و سمند سورن

ابتدا در مقایسه دنا پلاس و سمند سورن به معرفی کلی به این دو خودرو می‌پردازیم؛ اولین فیس‌لیفت خودروی دنا پلاس توسط ایران ‌خودرو در پاییز ۱۳۹۵ معرفی شد. خودروی دنا از نظر مشتریان فاقد امکانات رفاهی مناسب بود. درنتیجه برای بهبود وضعیت آن، خودروی دنا پلاس با آپشن و امکانات رفاهی بیشتر عرضه شد. اما متاسفانه دنا پلاس هم نتوانست رضایت مشتریان را جلب کرد؛ بنابراین ایران ‌خودرو از سال ۱۳۹۷ برخی از آن آپشن‌ها را حذف کرد.

سمند یکی دیگر از محصولات ایران ‌خودرو است که جزء پرفروش‌ترین و خوش‌ساخت‌ترین خودروهای این شرکت بوده و لقب خودروی ملی را نیز دارد.

خودروی سمند سورن هم اولین فیس‌لیفت سمند است که در سال ۱۳۸۶ به بازار ایران ورود کرد. ظاهر و امکانات سورن تغییر شکل یافته از سمند مدل x7 و lx است.

 

مقایسه طراحی دنا پلاس با سمند سورن

طراحی خارجی

از اهداف طراحی دنا پلاس این بود که کمی از سادگی محصولات ایران ‌خودرو فاصله بگیرد و به استانداردهای طراحی روز دنیا نزدیک شوند. به همین منظور تغییرات خارجی دنا پلاس را در تفاوت چراغ‌های جلو و عقب نسبت به مدل قبلی می‌توان دید. جلوپنجره دنا پلاس اسپرت شده و خطوط موربی نیز در دو سمت جانبی ماشین یعنی روی درها شکل گرفته است. اما تفاوتی در ابعاد و ماهیت اصلی وجود ندارد. در مقابل سمند سورن هم تغییرات ظاهری در چراغ‌ها، سپرها و جلوپنجره دارد اما هنوز هم سبک کلاسیک و استایل سمند قدیم را دارد و سبک مدرن ماشین‌های امروزی را ندارد. نکته حائز اهمیت این است که ظاهر بیرونی دنا پلاس و سمند سورن برای عموم نسبت به مدل‌های گذشته جذاب‌تر شده است.

 

طراحی داخلی

فضای داخلی دنا پلاس تفاوت‎های چشمگیری نسبت به دنا یا ماشین‌های دیگر ایران ‌خودرو ندارد؛ حتی می‌توان گفت که طراحی داخلی دنا پلاس تکراری هم هست؛ فضای داخلی و مخصوصا ارتفاع داخلی در ردیف جلو نسبت به دنا و خودروهای رقبا کاهش یافته و تنگ است که گاهی زانو با داشبورد و فرمون درگیر می‌شود؛ اما کیفیت ساخت و متریال به کار رفته در داخل دنا پلاس بسیار مناسب است.

خودروی سمند سورن با کابینی جادار طراحی شده است؛ به‌صورتی که در حین رانندگی متوجه سواری نرم و راحت آن می‌شوید. اما در جزئیاتی مثل جعبه دنده توجه خاصی نشده و عملکرد نامناسبی هم دارد. داشبورد جدید سمند سورن در مقایسه با تولیدات داخلی، از طراحی زیبا و هماهنگ‌تری برخوردار است. داشبورد جدید در سمند سورن با نام سورن ELX عرضه شده است.

 

مقایسه دنا پلاس با سمند سورن از نظر فنی

دو خودروی دنا پلاس و سمند سورن از لحاظ مشخصات فنی تقریبا مشابه هم هستند. هر دو دارای یک پیشرانه ۴ سیلندر با نام اختصاصی EF7 هستند که همان موتور ملی است. این پیشرانه نسبت به XU7 و TU5 به‌روزتر بوده و استهلاک کمتری دارد. مصرف سوخت هر دو در هر صد کیلومتر نزدیک به ۸ لیتر است که برای یک خودروی شهری کمی زیاد است. توان تولیدی سمند سورن کمی بیشتر از دنا پلاس است و سرعت این دو خودروی مطرح ایران ‌خودرو ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت است.

سمند سورن شتاب صفر تا ۱۰۰ را در ۱۲ ثانیه طی می‌کند که سریع‌تر از دنا پلاس است. سمند سورن از ترمزهایی قوی‌تر نسبت به سمند نیز برخوردار است. در جدول زیر هم به‌طور دقیق‌تر و خلاصه‌تر مقایسه دنا پلاس و سمند سورن را از لحاظ فنی خواهید دید.

مدل خودرو دنا پلاس سمند سورن
پیشرانه ۴ سیلندر ۴ سیلندر
حجم موتور ۱.۷ لیتر ۱۶۵۰ لیتر
حداکثر قدرت ۱۱۳ اسب بخار ۱۱۵ اسب بخار
حداکثر گشتاور ۱۵۵ نیوتن بر متر ۱۵۹ نیوتن بر متر
گیربکس ۵ دنده دستی ۵ دنده دستی
مصرف سوخت (ترکیبی) ۷.۹ لیتر درصد کیلومتر ۷.۵ لیتر در صد کیلومتر
شتاب صفر تا ۱۰۰ ۱۳.۵ ثانیه ۱۲ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت ۱۹۰ کیلومتر برساعت

 

مقایسه آپشن و امکانات رفاهی

در این بخش از ویژگی‌های رفاهی و آپشن‌های دو خودروی دنا پلاس و سمند سورن خواهیم گفت. می‌توان گفت که دنا پلاس از امکانات رفاهی مشتری‌پسندتری نسبت به سمند سورن برخوردار است. البته آپشن و امکانات دنا پلاس به تولیدات قبل از سال ۱۳۹۷ بازمی‌گردد چون از این سال به بعد دنا پلاس بسیاری از امکانات خود را کم کرد. این خودرو دارای سانروف، دوربین عقب و مانیتور، ایربگ جانبی، کروز کنترل و مواردی دیگری است تا دنا را لوکس‌تر جلوه دهد.

یکی از مزیت‌های خوب دنا پلاس این است که صندلی‌های جلویی قابلیت چرخش در ۸ جهت به‌صورت برقی را دارند که در این رنج قیمتی یک قابلیت عالی محسوب می‌شود. سمند سورن که صندلی راننده آن برقی است دارای تنظیم گودی کمر هم است تا رانندگی را راحت‌تر کند. در جدول زیر هم به چند مورد از مهم‌ترین ویژگی‌های مقایسه‌ دنا پلاس و سمند سورن به‌صورت کامل‌تری اشاره شده است.

تجهیزات دنا پلاس سمند سورن
چراغ چراغهای عقب و جلو، مه‌شکن، چراغ هالوژنی در جلو، چراغ سوم ترمز و چراغ نقشه خوان چراغهای عقب LED و مه‌شکن، چراغ سوم ترمز، سیستم سنسور دنده عقب و چراغ نقشه خوان
سیستمهای مولتی مدیا سیستم صوتی با قابلیت پخش MP3،MP4،CD، DVD، بلوتوث، ۶ اسپیکر، USB سیستم صوتی با قابلیت پخش MP3، ساعت دیجیتال، بلندگوهای جلو و عقب، آنتن اکتیو
آینه آینه‌های جانبی به همراه تنظیم برقی و دارای راهنما و تاشوندگی برقی آیینه های جانبی به همراه تنظیم برقی و دارای راهنما و تاشوندگی برقی
تهویه مطبوع کنترل اتوماتیک به همراه دریچه تهویه برای سرنشینان عقب کنترل اتوماتیک به همراه دریچه تهویه برای سرنشینان عقب
صندلی ۵ صندلی، صندلی برقی راننده و سرنشین جلو ۸ حالته     ۵ صندلی ، تنظیم برقی پشتی صندلی‌های جلو، صندلی راننده با قابلیت تنظیم ارتفاع
شیشه بالابر تمام شیشه‌ها برقی بالابر شیشه‌های جلو و عقب برقی
سیستم های هشدار دهنده سیستم هشدار موانع عقب، سیستم هشداردهنده هوشمند مرکزی ورود غیرمجاز     سیستم هشدار موانع عقب، سیستم هشداردهنده هوشمند مرکزی ورود غیرمجاز
سایر امکانات سیستم قطع سوخت خودکار، سیستم عیب‌یاب هوشمند، کروز کنترل رادیو CD به همراه MP3 به همراه ۴ بلند گو، آنتن اکتیو ، آینه چراغ‌دار روی آفتابگیر سمت شاگرد

 

مقایسه دنا پلاس با سمند سورن از نظر ایمنی

ایمنی هر خودرو قطعا از گزینه‌های اساسی برای طراحی و توزیع خودرو است. ایران ‌خودرو هم تلاش کرده است که یک محصول ایرانی با ایمنی متناسب طراحی و اجرا کند. اما قطعا قابل قیاس با نمونه‌های خارجی نیست. ایران‌ خودرو در بین تولیدات خود این ادعا را دارد که سمند سورن از تست‌های ایمنی موسسه IDIADA اسپانیا به خوبی پیروز شده است.

سمند سورن مجهز به کیسه هوا برای راننده و سرنشین، ترمز جلو دیسکی و عقب کاسه‌ای با سیستم EBD و ترمز ABS است. دنا پلاس هم سیستم ترمز مشابهی با سمند سورن دارد و از لحاظ کیسه هوا مجهزتر است؛ این خودرو دارای ۴ کیسه هوا برای جلو و عقب است. فهرست کامل‌تر از اطلاعات ایمنی و مقایسه دنا پلاس و سمند سورن را در جدول زیر می‌توانید ببینید.

تجهیزات دنا پلاس سمند سورن
تجهیزات ایمنی و حفاظتی سیستم ضد سرقت (ایموبیلایزر)، قفل مرکزی با ریموت کنترل رادیویی، سیستم ضد سرقت ،قفل مرکزی با ریموت رادیویی،
کیسه هوا ۴ عدد ، کیسه هوای راننده و سرنشین های جلو و عقب ۲ عدد ، کیسه هوای راننده و سرنشین
سیستم ترمز ترمز ABS و EBD، ترمز جلو دیسکی خنک‌شونده و ترمز عقب دیسکی ترمز ABS و EBD، ترمز جلو دیسکی و ترمز عقب دیسکی

تجربه رانندگی دنا پلاس و سمند سورن

حس راحتی و تجربه رانندگی در خودرو دنا پلاس و سمند سورن به عوامل مختلفی مثل فضای کابین، قطعات فنی و فرمان و حتی شتاب خودرو بستگی دارد. بدین جهت می‌توان گفت کابین سمند سورن به دلیل بزرگ‌تر بودن تجربه خوبی را ایجاد می‌کند. سمند سورن سواری نرم و کم‌دردسری دارد. در ساخت مدل‌های دنا از پلتفرم تقویت شده سمند استفاده شده است، درنتیجه نمی‌توانیم سواری نرم و راحت دنا پلاس را هم منکر شویم. اما در سمند سورن فاصله فرمان و داشبورد با صندلی‌ها استانداردتر و راحت‌تر می‌باشد و همچنین شتاب سمند سورن کمی بیشتر از دنا پلاس است.

شرایط بازار دنا پلاس و سمند سورن

برای صحبت از شرایط بازار دنا پلاس و سمند سورن از لحاظ قیمتی می‌توان گفت که تفاوت چندانی ندارند و در یک محدوده قیمتی هستند و کمی دنا پلاس قیمت بالاتری دارد. اما به لحاظ بازار و مشتری‌پسندی سمند سورن، سبک قدیمی سمند را دارد اما دنا پلاس از طراحی ظاهری به‌روزتری برخوردار است که باعث شده بیشتر مورد استقبال قرار بگیرد.

جمع بندی بررسی مقایسه دنا پلاس و سمند سورن

تا این بخش از توضیحات به نکات مختلفی اشاره شد تا بتوانید اطلاعاتی از دو خودرو دنا پلاس و سمند سورن داشته باشید و برای شما مقایسه دنا پلاس و سمند سورن راحت‌تر باشد، اما برای جمع‌بندی به‌طور کلی می‌توانیم بگوییم که هر دو خودروی ملی دارای امکانات بهتری نسبت به رقبا هستند اما برای انتخاب بین این دو گزینه باید به مواردی همچون بودجه، آپشن‌ها و امکانات توجه کرد. سمند سورن خودرویی قدیمی‌تر از دنا پلاس است و سال‌های زیادی در جاده‌ها رانده شده و عملکرد خود را ثابت کرده است؛ این خودرو هنوز در بین خودروهای ملی، مطرح است. با توجه به علاقه مشتریان به ماشین‌های مدرن‌تر، از لحاظ ظاهری دنا پلاس ظاهر مدرن‌تر و به‌روزتری دارد که در سال‌های اخیر بیشتر مورد استقبال قرار گرفته‌است. می‌توان گفت که خودروی دنا پلاس جوان‌پسندتر از سمند سورن است و سمند سورن خانوادگی‌تر و جادارتر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.