دوراهی بایدن و برجام/ بزرگ‌ترین مشکل بایدن با ایران چه خواهد بود؟

به گزارش خبر فوری، اگر خبر رسانه‌های آمریکایی را قبول کنیم، باید بگوییم که جو بایدن به عنوان رئیس جمهور منتخب آمریکا انتخاب شده و در ژانویه وارد کاخ سفید می‌شود. حالا بسیاری در ایران منتظرند که او به برجام بازگردد و شرایط کشور حداقل پس از چهار سال سردرگمی بار دیگر شبیه زمان انعقاد برجام شود. با این حال، با کمی تعمق متوجه خواهیم شد شرایط دگرگون شده و اوضاع برای بایدن متفاوت از اوباما است. به نظر می‌رسد که جو بایدن با مشکلات جدی‌ برای بازگشت به برجام مواجه است.

برجام و دنیای قبل و بعد از ترامپ
مشکل بایدن مربوط به متحدان منطقه‌ای آمریکا است. نباید فراموش کرد که کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی حالا تجربه ترامپ و فشار حداکثری او را از سر گذرانده‌اند. مشخص است که اکنون توقعات بن‌سلمان، بن‌زاید و نتانیاهو از بایدن بیشتر از اوباما است. اوباما زمانی به توافق برجام رسید که ایران روند غنی‌سازی خود را به سرعت طی می‌کرد. از این نظر، توافق هسته‌ای حداقل باعث کمتر شدن ترس اعراب منطقه و اسرائیل شد. اما حالا، هم برجام تا حدی از بین رفته و هم فشارهای اقتصادی بر ایران بسیار بیشتر شده است. مسلم است که اکنون توقعات متحدان منطقه‌ای آمریکا بیشتر از قبل شده است.

نیویورک‌پست و کلاف سردرگم بایدن
مطلب بالا چیزی است که وبگاه نیویورک‌پست آمریکا هم بر آن تاکید دارد. در حقیقت، طبق گفته نویسنده گزارش، بایدن در سیاست خاورمیانه‌ای خود با یک مشکل و دوراهی بزرگ مواجه خواهد بود: او از طرفی باید به توافق هسته‌ای با ایران بازگردد و تحریم‌های ترامپ را بردارد و از طرف دیگر، باید عربستان، امارات و اسرائیل و سایر متحدین منطقه‌ای آمریکا را که دیگر به کم راضی نبوده و با دیدن ترامپ پرتوقع شده‌اند، راضی نگه دارد.
مطلب دیگری که نیویورک‌پست بر آن تاکید دارد، این است که ترس کشورهای عربی و متحدین آمریکا در این مدت بیشتر شده است. عمده ترس این کشورها به توییت‌های برخی مقامات ایران بازمی‌گردد. فی المثل، محمد جواد ظریف (وزیر امور خارجه کشورمان) مدتی پیش در توییتی اعلام کرد که ترامپ تا ۷۰ روز دیگر می‌رود اما ما برای همیشه در منطقه می‌مانیم. هر چند توییت ظریف توصیه‌ای برادرانه بود که از حکام عرب می‌خواست بدون وسط کشیدن پای آمریکا مشکلات منطقه را به همراه ایران و با حضور خود کشورهای منطقه حل کنند، اما طبق ادعای نیویورک‌پست این پیام و پیام‌هایی از این دست، باعث ترس و وحشت اعراب و اسرائیل از قدرت ایران و تنها شدنشان با خروج ترامپ از کاخ سفید شده است.

برجام بایدنی چه شکلی دارد؟
این ترس بدون شک باعث اقداماتی توسط حکام سعودی و اماراتی می‌شود. آنها احتمالا فشار خود را بر دولت دموکرات بایدن بیشتر کنند. شاید بایدن همانطور که مشاور مسائل بین المللی‌اش گفته شروط جدیدی را بر برجام اضافه کند. استفان لندمن ( کارشناس مسائل سیاسی) در مصاحبه با خبر فوری گفت که احتمالا تاکید تیم بایدن – هریس، محدودسازی فعالیت‌های موشکی ایران باشد . درخواستی که قطعا با مخالفت ایران مواجه خواهد شد و به جز اخلال در بازگشت امریکا به برجام، دو طرف را هم وارد یک سری مذاکرات طولانی و طاقت فرسا و نیز تنش‌زا خواهد کرد.
باید صبر کرد و دید که بعد از ژانویه چه اتفاقی خواهد افتاد و آیا برجام بدون مشکل خاصی احیاء می‌شود و یا مجددا با حدیث “ولی افتاد مشکل‌ها” مواجه می‌شویم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.