صفات کسانی که در آخرالزمان نماز را ضایع می‌کنند، چیست؟

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، قرآن کریم مشتمل بر معانی دقیق، تعالیم و حکمت‌هایی والا درباره حقیقت خلقت و اسرار هستی است که عمده مردم در عصر رسالت از درک آن ناتوان بودند. از این رو پیامبر اکرم (ص) و پس از ایشان مفسران به تبیین و شرح جزئیات آیات قرآن کریم می‌پرداختند. ما نیز با هدف آشنایی بیشتر با آیات الهی، هر روز به چند آیه از کلام الله با استناد به تفاسیر معتبر مفسران قرآن کریم می‌پردازیم.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

به نام خداوند رحمتگر مهربان

فَخَلَفَ مِنْ بَعْدِهِمْ خَلْفٌ أَضَاعُوا الصَّلَاهَ وَاتَّبَعُوا الشَّهَوَاتِ ۖ فَسَوْفَ یَلْقَوْنَ غَیًّا

سپس جانشین آن مردم خداپرست قومی شدند که نماز را ضایع گذارده و شهوت‌های نفس را پیروی کردند و این‌ها به زودی کیفر گمراهی را خواهند دید.

تفسیر آیه ۵۹ سوره مریم

پیامبر (ص) فرمودند:‌ای پسر مسعود «گروهی پس از من می‌آیند که غذا‌های رنگین و گوارا می‌خورند، چهار پایان را سوار می‌شوند، مانند زنان که برای شوهر آرایش می‌کنند آرایش می‌کنند آرایش خود را مانند زنان به دیگران نشان می‌دهند، لباسشان لباس پادشاهان ستمگر است.

اینان در آخرالزمان منافقان امّتند؛ باده‌گساری می‌کنند، نرد ببازند، به فرمان هوی و هوس می‌باشند، اجتماع را وامی‌گذارند و نماز خفتن را نمی‌خوانند، زیاده‌روی در ستم می‌کنند و خدای تعالی می‌فرماید: «فَخَلَفَ مِنْ بَعْدِهِمْ خَلْفٌ أَضاعُوا الصَّلاهَ وَ اتَّبَعُوا الشَّهَواتِ فَسَوْفَ یَلْقَوْنَ غَیًّا»؛‌ای پسر مسعود مَثَل آنان مانند خرزهره است گلشن خوب مزه‌اش تلخ است.

«خَلْفٌ»، فرزند صالح را گویند و «خَلْفٌ» فرزند ناصالح است. کلمه‌ی «غی» در مقابل رشد است. «قَدْ تَبَیَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَیِّ»

ضایع کردن نماز، غیر از نخواندن و ترک آن است. کسی که نماز می‌خواند، ولی بدون رعایت شرایط آن یا با تأخیر، چنین کسی نماز را ضایع کرده و آن را سبک شمرده است.

در روایتی می‌خوانیم:همین که حضرت رسول (ص) این آیه را تلاوت می‌فرمودند، منقلب شده، فرمودند:بعد از ۶۰ سال، گروهی نماز را ضایع خواهند کرد، اگر این سخن در اوایل سال اوّل هجری گفته شده باشد، سال ۶۰ همان سال شهادت امام حسین (ع) و سال به قدرت رسیدن یزید است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.