ماجرای نصب تندیس برهنه در کیش چیست؟

رونمایی از تندیس عریان در جزیره کیش و ورطه ضعیف برنامه‌سازی تلویزیون و سیاست‌های ضدفرهنگی، قرار است تا چه زمانی ادامه پیدا کند؟

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، در روز کیش چند طرح سوری از سوی سازمان مناطق آزاد افتتاح شد. در میانِ این طرح‌ها، تندیس عریانی همه توجه‌ها را به سمت خودش جلب کرد. تندیسی که روبروی تالار شهر نصب شده است. البته پیش از این هم المان‌هایی از شکل و شمایل خارج عرف در میان مجسمه‌ها و تندیس‌های نصب شده، به چشم می‌خورد. شاید این تندیس عریان بیش از آن‌ها دیده شده و مورد انتقاد قرار گرفته است.

شنیده شده که طرح‌هایی به نام پایان قرن چهاردهم و شروع قرن پانزدهم در دستور کار قرار گرفته که این اقدامات بیشتر شکلِ نمایشی دارند. چرا که به تعبیر بسیاری از منتقدین و حتی اهالی آن جزیره، آنقدر کیش مشکلات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی،‌ مذهبی و حتی معیشتی دارد که این همه هزینه‌های هنگفتِ نمایشی برای اجرای برنامه‌های تابستانه و کارهای نمایشی عروسکی و تلویزیونی قابل تأمل است.

طرح‌هایی که رفته‌رفته شکلِ ابتذال به خودشان می‌گیرند و میلیاردها هزینه صرف‌شان می‌شود تا این مجسمه‌ها، تندیس‌ها و اتفاقات نمایشی به اصطلاح فرهنگی، در شهر خودنمایی کند. فارغ از این مجسمه مسئله‌دار، چندی پیش برنامه تلویزیونی با عنوان “تابستان کیش” از شبکه دو پخش شد. حقیقتاً هم برای مخاطب و هم بسیاری از تلویزیونی‌ها قابل تأمل بود که چرا در زمان کرونا این برنامه ترغیبی گردشگری و سفرنامه‌ای روی آنتن می‌رود؟ وقتی زیرنویس می‌شود از خانه بیرون نروید و یا از ترددهای غیرضروری بپرهیزید، این برنامه تلویزیونی از مردم می‌خواهد به جزیره کیش سفر کنند!

از طرفی دیگر با این همه هزینه‌های هنگفت، چه برنامه ضعیفی روی آنتن رفت. این‌ها در شرایطی اتفاق می‌افتد که استان هرمزگان و جزیره کیش، وضعیت وخیمی دارد و تعداد فوتی‌ها و بیماران ناشی از ویروس کرونا هر روز بیشتر می‌شود. چه کسانی و چطور به خود اجازه می‌دهند این کار اشتباه را آن هم از طریق رسانه‌ ملّی پیش ببرند. اتفاقاً همه این آیتم‌های تولیدی ضعیف و طرح‌های بدون سرمنزل گفته می‌شود زیرِ نظر تهیه‌کننده‌ سابق صداوسیما پیش می‌رود.

امروز در مقابل تالار شهر که ترددهای زیادی هم می‌شود این نماد عریان که به شکلِ تندیسی درآمده و نصب شده است چه معنی می‌دهد؟ جز این است که به دنبال قبح‌زدایی و اشاعه فرهنگ غلطی شاید برای جذبِ عده‌ای شیخ‌نشین‌اند که دلباخته سفرها و تفریحات لاکچری‌اند. وگرنه در این وضعیت اقتصادی، چرا باید برای از بین بردن فرهنگ و سبک زندگی ایرانی اسلامی هزینه صرف شود؟

هزینه‌های میلیاردی که صرفِ سریال عروسکی می‌شود و یا آن برنامه تلویزیونی خاص که اشاره شد در شرایط کرونا ساخته می‌شود چه اهدافی در پشت پرده‌اش وجود دارد. این‌ها همه سؤالاتی است که در ذهنِ مخاطب، اهالی رسانه و حتی شهروندان جزیره کیش بوجود آمده که باید مسئولین منطقه آزاد پاسخش را بدهند. چرا به جای حیف و میلِ بودجه‌ها برای ساختِ چنین کارهای مبتذلی که باعث نابودی فرهنگ و سبک زندگی ایرانی- اسلامی می‌شود برای مشکلات معیشتی مردم چاره نمی‌کنند.

به جای این همه لاکچری‌بازی و رفتارهای خارج از عرف نه به شکلِ شعاری بلکه فرهنگی و هنری می‌توان به توریست‌های خارجی القاء کرد که اینجا قرار است جاذبه‌های اصیلِ فرهنگی ایران به نمایش درآید نه اینکه جریان حاکم بر فضای گردشگری و توریستی، توجه گردشگران داخلی و خارجی را به این نکته جلب کند که شاهد کیشی دیگر به دور از فرهنگ‌های اصیلش باشند. در واقع کیشی برگرفته از سبک زندگی غربی‌ها و حتی تأثیرگرفته از شیخ‌نشینان لاکچری‌باز و منحرفِ منطقه نشود!

منبع: تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.