ناگفته‌های تهیه کننده سریال امنیتی/ منتظر بازتاب بین المللی «خانه امن» باشید

ابوالفضل صفری تهیه کننده سریال «خانه امن» در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص تفاوت سه‌گانه سریال‌های اخیر خود، گفت: سه سریال سارق روح، ترور خاموش و خانه امن به تعبیری سه گانه هستند، اما در محتوا تفاوت دارند. سریال «سارق روح» مفاهیم امنیتی کمتری داشت و به امنیت نرم می‌پرداخت و یک سریال پژوهش محور بود. با وجود اینکه سریال از کیفیت خوبی برخوردار بود، اما زمان پخش خوبی نداشت.

وی ادامه داد: سریال «ترور خاموش» بحث آسیب‌های اجتماعی را پیگیری می‌کرد و سریال قابل قبولی بود و مخاطب دوست داشت. اما سریال «خانه امن» یک سریال امنیتی کامل است.

ناگفته‌های تهیه کننده سریال امنیت/ منتظر بازتاب بین المللی خانه امن باشید

این تهیه‌کننده درباره شرایط تولید این سریال عنوان کرد: تولید سریال خانه امن بسیار سخت بود و حاصل یک کار گروهی از جمله بخش‌های مهندسی محتوا و پیام، مهندسی تولید است. همچنین در کنار اعضای گروه از مشاوران اقتصادی و حوزه ضد جاسوسی و ضد تروریستی نیز بهره بردیم. با توجه به شرایط سخت تولید اگر دوباره این سریال ساخته شود شاید خودم هم نتوانم آن را بسازم.

صفری تصریح کرد:اینکه آیا در آینده باز هم پیشنهاد و ضرورت ساخت چنین سریال‌هایی فراهم می‌شود به تصمیم رسانه ملی برمی‌گردد زیرا این آثار براساس ضرورت ساخته می‌شود.

ناگفته‌های تهیه کننده سریال امنیتی/ منتظر بازتاب بین المللی خانه امن باشید

این تهیه کننده درباره سختی تولید آثار اجتماعی و امنیتی اظهار کرد: با توجه به شیوع کرونا و شرایط مالی، تولید کار‌های اجتماعی و امنیتی سخت، پیچیده و هزینه بر است و حساسیت‌های ویژه‌ای دارد. اما استقبال مخاطبان برای عوامل خوشایند است و ارزش این سختی را دارد.

صفری با اشاره به نمایش دادن حضور داعش در این سریال، ادامه داد: ما فقط تصویر کوچکی از داعش را نشان دادیم، اما بیننده با دیدن این تصاویر استرس گرفته بود و حالا فرض کنید اگر هیولای واقعی داعش را در کشور شاهد بودیم چه اتفاقاتی می‌افتاد. سریال «خانه امن» ادای دین به افرادی است که جان خود را در مسیر امنیت کشور از دست دادند. از حاج قاسم سلیمانی که بزرگ همه آنهاست تا شهدای گمنام که شاید اسمی از آن‌ها نیامده است. سلامت و امنیت دو نعمت مخفی هستند، این روز‌ها با شیوع کرونا معنی سلامت را درک کردیم و اگر یک سفر به عراق داشته باشیم امنیت نیز برای ما معنی پیدا می‌کند.

وی افزود: ما این مسائل را نشان می‌دهیم تا مفهوم بزرگ امنیت را درک کنیم. ما مشکلاتی در کشور داریم، اما دشمنان برای امنیت کشور نقشه کشیده اند. مسئله امنیت کشور برای ما مهم است و شوخی نیست. تهدید و توطئه‌هایی علیه کشورمان داشتند که در سریال جانمایی شده است، اما به مسئله سیاسی داخل کشور در سریال نپرداختیم. فقط متناسب با بحث‌های حقوقی و مطالبات مردم، کاراکتر فرضی به نام «خاوری» برای قصه طراحی کردیم و نشان دادیم همانطور که در مقابل داعش می‌ایستیم مسائل اقتصادی نیز برایمان مهم است. حتی سکانس اعدام خاوری را به صورت فرضی در سریال به تصویر کشیدیم. نوید آن را می‌دهم که در قسمت‌های بعدی سریال، در بخش رسانه‌های بین‌الملل واکنش‌هایی خواهیم داشت.

صفری با اشاره به لوکیشن‌های این سریال، بیان کرد: لوکیشن‌های «خانه امن» یکی از نقاط بارز سریال است. کامیاب متولی و محمدعلی عارفی در حوزه تولید تلاش خوبی داشتند و لوکیشن‌های جدید، خاص و عظیم هستند؛ حتی در سینما هم این لوکیشن‌ها را نداریم. تصویربرداری در ترمینال جنوب، مترو، فرودگاه امام خمینی (ره) و استادیوم آزادی بسیار سخت بود و این موضوع نقطه قوت و قابل اعتنا در روند تولید است.

ناگفته‌های تهیه کننده سریال امنیت/ منتظر بازتاب بین المللی خانه امن باشید

وی افزود: هر کاری نقاط ضعف خودش را دارد و این کار هم استثنا نیست. این اثر در سیما فیلم تهیه شده است و اسپانسر خصوصی ندارد. اما ما نسبت به آورده فیلم، چند برابر صحنه‌های ویژه ایجاد کردیم.

صفری در خصوص نحوه کارگردانی و گروه تولید بیان کرد: آقای معظمی برای سریال سنگ تمام گذاشت و در کنار مرتضی متولی و سید جواد حسینی طراحی تولید خوبی ارائه دادند.آقایان اصفهانی و تراب نژاد، گروه نویسنده گان خوبی را تشکیل دادند و با کارگردان سریال تعامل خوبی را برقرار و از ظرفیت‌های موجود استفاده کردند. «خانه امن» ۳۰۰ لوکیشن و حدود ۳۲۰ بازیگر دارد، شرایط برنامه ریزی و تولید آن متفاوت بود. محدودیت‌ها مختلفی را تجربه کردیم که یکی از آن‌ها فقط کرونا بود و در کنار آن سفر‌های خارجی هم داشتیم.

تهیه کننده سریال «خانه امن» در پایان درباره نگارش سریال جدید، گفت: ساخت سریال «زندگی معمولی» را در دستور کار داریم، اما فضای آن با «خانه امن» بسیار متفاوت است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.