کرونا، محصول چین یا فرایند طبیعی/ آیا هدف شیوع کرونا شکست ترامپ بود؟

به گزارش خبر فوری، اعلام ساخت واکسن کرونا بلافاصله بعد از شکست ترامپ در انتخابات، پاک بودن شهرهای پکن و شانگهای در اوج شیوع کووید ۱۹ در جهان و همزمان با موج دوم کرونا در اروپا و به خصوص اظهارنظرهای عجیب برخی مقامات سیاسی و علمی در مورد ساختار ویروس کرونا و جهش‌های ژنتیکی‌اش باعث شده بسیاری در مورد برساخته بودن این ویروس سخن بگویند.

چرا کرونا محصول چین است؟

در این روزها، بسیاری از سایت‌های اروپایی و آمریکایی به این مورد پرداخته اند. آنها معتقدند دلایل بسیاری وجود دارد که نشان می‌دهد ویروس کرونا ساخت چین است. دلایلی که این نویسندگان و سایت‌ها برمی‌شمارند از این قبیل است:

الف. هیچ کدام از مقامات سیاسی، نظامی و ارشد چین تا کنون به ویروس کرونا مبتلا نشده و یا به علت این بیماری فوت نکرده اند. این در حالی است که بسیاری از سیاستمداران جهان تا کنون به این ویروس مبتلا شده اند. بوریس جانسون (نخست وزیر انگلیس) و دونالد ترامپ (رئیس جمهور آمریکا) از جمله مهم ترین این افراد هستند.

طرفداران ترامپ معتقدند پیدا شدن واکسن کرونا دقیقا بعد از انتخابات ۲۰۲۰ مشکوک است. نباید فراموش کرد که ترامپ دشمن اصلی آمریکا را چین می‌دانست و همواره بر این تکید داشت که هدف دولت او جلوگیری از قدرت گیری اقتصادی چین است

ب. منشا این بیماری ووهان چین بود و سپس از آنجا به سراسر دنیا فرستاده شد. این در حالی است که ویروس به سایر شهرهای چین سرایت نکرد و به خصوص دو شهر شانگهای و پکن که قلب سیاسی و اقتصادی چین هستند همواره سفید و عاری از کووید ۱۹ بوده اند. این در حالی است که هر دو شهر به لحاظ مسافت فاصله زیادی با ووهان ندارند.

ج. باز بودن مراکز تجاری و تفریحی شانگهای و پکن در حالی مشاهده می‌شود که تقریبا تمام شهرهای اقتصادی و مهم جهان بسته هستند. توکیو، نیویورک، بمبئی، استانبول، مکزیکوسیتی و پاریس و لندن، همه و همه به علت شیوع کرونا فعالیت‌های خود را متوقف کرده اند. با این حال، شهرهای چینی همچنان فعالند و این در حالی است که از ژانویه سال گذشته تا کنون کمترین میزان ابتلا در پکن و شانگهای گزارش شده است.

د. به لحاظ اقتصادی نیز کرونا کمترین تاثیر خود را بر چین گذاشته است. بازارهای شانگهای کمترین آسیب را دیده اند. در هند تعداد بیکاران بسیار زیاد شده است و فقط در یک شهر نیمی از جمعیت کارگران کار خود را از دست داده اند. این در حالی است که چین و بازارها و نرخ بیکاریش همچنان روند گذشته خود را طی می‌کند.

ه. همچنین بازار سهام چین زیاد تحت تاثیر قرار نگرفته است. طبق آمار، ارزش سهام هند و بورس نیفتی از ۱۲ هزار به ۷ هزار رسیده است. این در حالی است که بازار سهام چین کمترین افت را در میان کشورهای جهان داشته است.

مدافعان چین چه می‌گویند؟

با وجود شواهد بالا، اما بسیاری معتقدند کرونا نه یک ویروس چینی یا سلاح بیولوژیک بلکه یک فرآیند طبیعی است که چین از طریق قرنطینه سخت و نه صرفا منع آمد و شد موقت و روش‌های مسالمت آمیز توانست بر آن چیره شود.

مدتی است عکس‌هایی در برخی صفحات اجتماعی پخش شده که وضعیت ووهان چین و پاریس و واشنگتن را در روزهای کرونایی نشان می‌دهد. این عکس‌ها گواه این موضوع هستند که کرونا در چین به شیوه بهتری مدیریت شده و عامل موفقیت این کشور نیز همین بوده است.

کرونا؛ چین و انتخابات ۲۰۲۰؛ آیا کرونا نقشه‌ای برای شکست ترامپ بود؟

با این حال، در روزهای اخیر بسیاری موضوع کرونا را به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ربط می‌دهند و حتی در عین تعجب آن را حاصل همکاری دموکرات‌های آمریکا و آزمایشگاه‌های چینی می‌دانند.

بسیاری از طرفداران ترامپ معتقدند پیدا شدن واکسن کرونا دقیقا بعد از انتخابات ۲۰۲۰ مشکوک است. نباید فراموش کرد که ترامپ دشمن اصلی آمریکا را چین می‌دانست و همواره بر این تکید داشت که هدف دولت او جلوگیری از قدرت گیری اقتصادی چین است. این در حالی است که دموکرات‌ها همواره بر دشمنی و رقابت خود با روسیه تاکید دارند و این کشور را بزرگترین دشمن خود می‌دانند.

از طرف دیگر نباید از خاطر برد که اوضاع آشفته آمریکا در زمان شیوع کرونا علت اصلی شکست ترامپ بود. کرونا چیزی بود که بایدن بیش از هر چیزی رویش مانور داد. عدم مدیریت این بیماری در آمریکا چنان بد بود که از چند ماه قبل بسیاری از کارشناسان از این می‌گفتند که ممکن است این ویروس کار ترامپ را یکسره کند.

همین هم شد. کرونا آمد و ترامپ رفت. حالا حتی دولت ترامپ نیز دور تازه ای از اتهامات را به چین زده است. طبق گزارشی که چند روز پیش واشنگتن پست منتشر کرد، برخی اعضای دولت ترامپ معتقدند محل صدور ویروس کرونا را شناسایی کرده اند. این محل آزمایشگاهی در ووهان چین بوده است که باعث جهش ویروس کرونا و سپس شیوعش شده است.

با وجود اصرار دولت، وبسایت پولیتیکو به نقل از ژنرال مارک میلی (رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا) گفته که تا کنون هیچ مدرک قابل اثباتی از این موضوع که ویروس کرونا یک سلاح بیولوژیکی بوده و از ووهان علیه آمریکا به کار گرفته شده به دست نیامده است. میلی گفته که هیچ نگرانی در مورد سلاح بیولوژیکی وجود ندارد و فعلا بزرگترین نگرانی این است که چگونه باید با این ویروس مواجه شد و بیماران را درمان کرد.

کلاف سردرگم

با وجود شواهد دو طرف، مساله ویروس کرونا تبدیل به یک کلاف سردرگم در دستان طرفداران تئوری توطئه و مخالفانش شده است. به نظر می‌رسد علی رغم شواهد دو طرف هیچ راه خروجی برای این مساله وجود ندارد. از این جهت، بهتر است فعلا به فکر درمان و پیشگیری از شیوع بیشتر این بیماری بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.