گردش مالی ۲۰هزار میلیاردی موسسات کنکور!

جدال جوانان در کنکور، جیب بسیاری را پر کرده و گفته می شود که مافیای عجیب و غریبی پشت این مافیا خفته است.

برخی از کارشناسان آموزش از جمله مجید حسینی که چندی پیش با خبر فوری گفتگو کرد، می گویند: “جدال بر سر ۱۰هزار صندلی خوب دانشگاه های کشور است و تا لحظه ای که نابرابری توزیع درآمد وجود دارد، این جدال وجود خواهد داشت. تا زمانی که وقتی می شود از برخی رشته ها به حقوق های نجومی رسید و یا آینده را از طریق صندلی های خوب دانشگاه می توان خرید، کنکور به کاسبی تبدیل می شود و عده ای هم برای فروش این آینده دلالی می کنند و می شوند مافیای کنکور. تا زمانی که قانون اساسی که تاکید می کند آموزش برای آحاد مردم رایگان است تحقق نپذیرد ما همچنان این فرآیند آینده فروشی و گاهی رویا فروشی به یک میلیون نفر که پشت کنکور هستند را شاهد خواهیم بود.” اما تا زمانی که مهارت های در دانشگاه ها تدریس نشود و مدرک گرایی و رشته های پولدار همچنان در جامعه می تازند، روال روی همین پاشنه می چرخد. محمد نیلی احمدآبادی حالا اعلام می کند که حذف کنکور غیرممکن است. اما موانع حذف کنکور چیست؟ آیا مافیای کنکور هم در این حذف نشدن تاثیر دارند؟

علیرضا منادی سفیدان، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در این مورد تاکید کرد: در مورد بحث کنکور تلاش می کنیم که به حداقل برسانیم و حذف آن امکان پذیر نیست و تا زمانی بازار عرضه و تقاضای آن وجود دارد.

تقاضای زیاد کنکور را به وجود می آورد
وی افزود: در شرایطی که تقاضا زیاد و عرضه کم است مجبوریم محدودیت هایی قائل شویم. لازمه این عرضه نیز امتحان یا همان کنکور است که قابل حذف نیست. عده ای در این فرصت پیش آمده برای رسیدن ۱۰۰ نفر اول کنکور به هدفشان آموزش هایی ارائه می کنند. تعداد این موسسات قابل توجه هستند و تقاضاها با حرص و ولع بالایی است چون هستند تعداد زیادی از کنکوری هایی که زندگی خود و خانواده شان را یکسال برای قبولی در کنکور می گذارند. یعنی یکسال از خانه بیرون نمی آید چون کنکور دارد.

۱۰هزار نفر دنبال رشته های پزشکی هستند
علیرضا منادی سفیدان با اشاره به این که بعضی از رشته ها رقابت پذیری بسیار بالایی دارند، گفت: اما ۹۵ درصد رشته های دوره کارشناسی ارشد صندلی های خالی دارند و ۱۰هزار نفر دنبال پزشکی و دندانپزشکی هستند. دو سه هزار نفر هم رشته های دیگر را انتخاب می کنند.

مشکلات شرط معدل برای حذف کنکور
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به حذف کنکور، اظهار کرد: وزیر علوم در این مورد گفت: “اگر ۳ سال امتحان نهایی گرفته شود، می توانیم به معدل ها اکتفا کنیم.” معدل ها را حساب کنیم مثلا ۱۰۰۰ نفر معدل ۲۰ یا ۷هزار نفر معدل ۱۹.۷۵ دارند. اما کنکوریها همه این معدل ها را کسب نمی کنند.

مطالب کلاس های کنکور به درد نمی خورد
وی در پاسخ به این سوال که چرا موسسات کنکور به مافیا مشهور شده اند؟ تاکید کرد: یکبار شنیدم گردش مالی این موسسات ۲۰هزار میلیارد تومان است. قبل از آن هم گردش مالی موسسات را ۸هزار میلیارد تومان شنیده بودم. می توانیم بگوییم موسسه ای حق ندارد کلاس کنکور برگزار کند و دانش آموزان باید با توجه به سوابق تحصیلی خود در مدارس به کنکور وارد شوند. چون مطالب کلاس های کنکور به درد نمی خورد. فرد یکسال عمر خود را برای کلاس های کنکور می گذارد در حالی که مسائل مطرح شده فقط به درد آزمون کنکور می خورد و در زندگی هیچ کارآیی ندارد. پس از قبولی در هر رشته ای آن مطالب دیگر به درد نمی خورد. در حقیقت علمی آموزش داده می شود که کارایی بالایی ندارد. شورای عالی انقلاب فرهنگی در حال بررسی ساماندهی کنکور است. برنامه هایی در مجلس نیز برنامه هایی برای کنکور داریم اما باید ببینیم از دل بررسی ها چه چیزی برمی آید.

راه حل حذف کلاس های کنکور
علیرضا منادی سفیدان با اشاره به حذف کنکور افزود: برای حذف کنکور باید رویه آموزش و پرورش تغییر کند. بخش عمده ای از دروس کتاب های نظام جدید در کنکور نمی آید. نظام قدیم هنوز وجود دارد در حالی که کتاب های جدید آسان تر از نظام قدیم هستند. اگر از همین کتاب های موجود سالانه آزمون نهایی ملی برگزار کنند، نیاز کلاس های کنکور را کاهش می دهد و آن زمان است که می توان کلاس های کنکور را حذف کرد. اما اگر این آزمون نهایی ملی برگزار نشود این موسسات خدماتی به کنکوری ها ارائه می کنند.

 

منبع:خبرفوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.