۸ روش برخورد با افرادی که از آنها خوشتان نمی‌آید

این که بخواهید هیچ ارتباطی با برخی افراد نداشته باشید تقریبا ممکن است،اما اگر چنین کاری انجام بدهید، خودتان را محدود کرده‌اید.

تنها در صورتی که شما دچار یک ناهنجاری ژنتیکی نباشید، احتمال این که در زندگیتان با افرادی روبرو شوید که از آن‌ها خوشتان نمی‌آید،  زیاد است. چه می‌خواهد فامیلتان و یا حتی همکارتان باشد، شما بالاخره روزی با کسی روبرو می‌شوید که با او ارتباطی نمی‌گیرید.

دیپ پاتل نویسنده کتاب ۱۱ اصل موفقیت، درباره نحوه برخورد در این گونه‌ مواجهه‌ها نکاتی را پیشنهاد می‌کند. پس اگر از از کسی خوشتان نمی‌آید به جای فرار کردن سعی کنید مانند افراد موفق با این هشت روش، نگاهتان را تغییر بدهید.

۱- بپذیرید که نمی‌توانید با همه افراد کنار بیایید

هرچقدر هم امید داشته باشیم که از هر کسی که آشنا می‌شویم خوشمان بیاید، این اتفاق به سادگی رخ نمی‌دهد. به همین دلیل شاید بهتر باشد اول از همه بپذیرید که قرار نیست با همه افراد احساس نزدیکی کنید.این موضوع ایرادی هم ندارد و بدان معنی نیست که لزوما شما فرد بدی هستید. به گفته دکتر سوزان کراوس، روان‌شناس، این احتمال وجود دارد که شما و آن فرد دیگر صرفا با یک دیگر سازگار نباشد.

۲- سعی کنید که به چیزی که آن‌ها می‌گویند واکنش مثبت نشان دهید

کروس می‌گوید که شما می‌توانید به نحوه برخورد متفاوت افراد نگاه کنید. شاید فامیل شما نخواسته بگوید که باهوش نیستید یا همکارتان واقعا قصد تخریبتان را نداشته است. حتی اگر آن فرد به شکل عمدی در حال انجام کاری ضد شماست، عصبانیتتان احتمالا وضعیت را بدتر می‌کند.

۳- نسبت به هیجانات‌تان آگاه باشید

پاتل می‌گوید که این نسبت به احساسات و هیجانات‌تان آگاه باشید اهمیت دارد، اما در آخر خودتان به تنهایی می‌توانید واکنشتان به شرایط را کنترل کنند. مردم زمانی می‌توانند شما را عصبانی کنند که شما به آن‌ها این اجازه را داده باشید.

۴- مسئله را به شکل فردی نبینید

معمولا بیشتر از اختلاف نظر یک سوتفاهم وجود دارد. اما اگر این طور نیست و شما به شکل بنیادین با کسی مخالفتی دارید سعی کنید ماجرا را از نگاه او، ببینید. واکنش بیش از حد نشان ندهید چون ممکن است در مقابل آن‌ها هم این کار را انجام بدهید و بدون دقت به نحوه واکنش فرد مقابل روی واقعیت‌ها متمرکز شوید. به قول پاتل روی مشکل تمرکز کنید و روی فرد.

۵- با آرامش احساساتتان را بیان کنید

معمولا نحوه ارتباط ما مهمتر از حرفی است که می‌زنیم. اگر کسی پشت سر هم شما را می‌رنجاند و مشکلات بزرگ‌تر می‌شود، شاید دیگر وقت سکوت رسیده است. اگرچه مواجهه با مسائل نباید حتما با تندی همراه شود. پاتل پیشنهاد می‌کنید که از جملاتی استفاده کنید که با «من» شروع می‌شود. مثل این که من از انجام این کار اذیت می‌شوم …

۶- به جای وقت تلف کردن، مسئله اصلیتان را انتخاب کنید

گاهی آسان‌تر است که اجازه بدهید برخی اتفاقات رخ بدهند. همه چیز ارزش زمان و توجهتان را ندارد. باید از خودتان بپرسید که آیا واقعا می‌خواهید با این فرد بحث کنید یا راحت‌تر است که صرفا به کار خودتان بپردازید. پاتل می‌گوید بهترین راه برای پاسخ به این سوال ارزش‌گذاری شرایط است که این مشکل با عبور زمان حل یا بدتر می‌شود.

۷- دفاعی نباشید

اگر فرد مقابل صرفا روی نقاط ضعفتان تمرکز کرده بود واکنش تند نشان ندهید. دفاعی شدن بدترین کاری که ممکن است. به گفته پاتل این کار صرفا به آن‌ها قدرت بیشتری می‌دهد. به جای این کار با پرسیدن سوالاتی درباره مشکلشان مشکل را روی آن‌ها برگردانید.

۸- در پایان فراموش نکنید که هرکسی مسئول خوشحالی خودش است

اگر کسی واقعا شما را عصبانی کند، احتمالا نگاه به ماجرا از بیرون سخت‌تر است. اگرچه شما هیچوقت نباید اجازه بدهید که کسی موفقیت و خوشحالیتان را متوقف کند. اگر نظرات آن‌ها روی شما تاثیر می‌کند از خودتان علت این موضوع را بپرسید، آیا شما خودتان هم نسبت به موضوعی آگاه هستید یا صرفا مضطرب شده‌اید؟

 

منبع:خبرفوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.