دمنوش های گیاهی سالم که باید امتحان کنید

انواع دمنوش های مفید برای بدن

دمنوش نوعی نوشیدنی است که در آن جزئی از گل، برگ، ساقه، ریشه، دانه، پوستِ میوه یا اجزای دیگر گیاهان دارویی که قابل حل در آب است، به صورت خشک یا تازه مورد استفاده قرار می‌گیرد. دم کردن یا گرفتن عصاره به وسیلهٔ آب متداول‌ترین و قدیمی‌ترین روش به کار بردن داروهای گیاهی است.

قرن هاست که دمنوشهای گیاهی وجود دارند. دمنوش های گیاهی از میوه های خشک ، گل ها، ادویه ها یا گیاهان تهیه می شوند.

این بدان معناست که دمنوش های گیاهی می توانند طیف وسیعی از عطرها و طعم ها را داشته باشند و گزینه ای وسوسه انگیز برای نوشیدنی های شیرین یا آب باشند.

برخی از دمنوش های گیاهی علاوه بر خوشمزه بودن، خاصیت تقویت کنندگی سلامتی نیز دارند. در حقیقت ، صدها سال از انواع دمنوش های گیاهی به عنوان داروهای طبیعی برای انواع بیماری ها استفاده می شده است.

در اینجا لیستی از دمنوش گیاهی سالم برای شما آورده شده است.

۱. دمنوش بابونه

چای بابونه معمولاً به دلیل اثرات آرام بخشی آن شناخته می شود و اغلب به عنوان کمک خواب استفاده می شود. در مطالعاتی اثرات چای یا عصاره بابونه بر مشکلات خواب در انسان را بررسی شده است. در یک مطالعه بر روی ۸۰ زن پس از زایمان که مشکلات خواب دارند ، نوشیدن چای بابونه به مدت دو هفته منجر به بهبود کیفیت خواب و علائم افسردگی کمتر می شود.

علاوه بر این، بابونه ممکن است فقط به عنوان کمک خواب مفید نباشد. همچنین اعتقاد بر این است که دارای اثرات ضد باکتری ، ضد التهاب و محافظت از کبد است.

در یک مطالعه همچنین نشان داد که چای بابونه علائم سندرم قبل از قاعدگی را کاهش می دهد، در حالی که مطالعه دیگر در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ شاهد بهبود گلوکز خون ، انسولین و سطح چربی خون بود. در حالی که برای تأیید این تأثیرات به تحقیقات بیشتری نیاز است، شواهد اولیه نشان می دهد که چای بابونه ممکن است طیف وسیعی از فواید سلامتی را ارائه دهد.

۲. دمنوش نعناع فلفلی

دمنوش نعناع یکی از رایج ترین دمنوشهای گیاهی در جهان است. در حالی که بیشتر مورد استفاده برای تقویت سلامت دستگاه گوارش است اما همچنین دارای خواص آنتی اکسیدانی، ضد سرطانی ، ضد باکتری و ضد ویروسی است.

اکثر این تأثیرات در انسان مورد مطالعه قرار نگرفته است، بنابراین نمی توان فهمید که ممکن است منجر به مزایای سلامتی شود. با این حال ، چندین مطالعه اثرات مفید نعناع در دستگاه گوارش را تایید کرده است.

چندین مطالعه نشان داده است که آماده سازی دمنوش نعناع که اغلب شامل گیاهان دیگری نیز می باشد ، می تواند به رفع سوء هاضمه ، حالت تهوع و درد معده کمک کند.

۳. دمنوش زنجبیل

دمنوش زنجبیل یک نوشیدنی تند و خوش طعم است که بسته ای از آنتی اکسیدان های سالم و ضد بیماری را در خود جای داده است. همچنین به مبارزه با التهاب و تحریک سیستم ایمنی بدن کمک می کند ، به دلیل داروی موثر برای تهوع شناخته شده است.

مطالعات به طور مداوم نشان می دهد که زنجبیل در رفع حالت تهوع ، به ویژه در اوایل بارداری موثر است ، اگرچه ممکن است حالت تهوع ناشی از درمان های سرطان و بیماری حرکت را نیز از بین ببرد. همچنین شواهد نشان می دهد که زنجبیل می تواند به جلوگیری از زخم معده و رفع سوء هاضمه یا یبوست کمک کند.

زنجبیل همچنین ممکن است به تسکین دیسمنوره یا درد پریود کمک کند. در حقیقت ، دو مطالعه نشان داد که زنجبیل به اندازه داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAID) مانند ایبوپروفن در تسکین درد دوره موثر است.

۴. دمنوش هیبسکوس (چای ترش)

دمنوش گیاه هیبیسکوس از گلهای رنگارنگ گیاه هیبیسک تهیه می شود. دارای رنگ صورتی-قرمز و طعم شیرین و ترش است. می توان آن را گرم یا سرد میل کرد.

دمنوش هیبسکوس علاوه بر رنگ پررنگ و عطر و طعم منحصر به فرد ، خواص مفیدی نیز دارد.

به عنوان مثال ، دمنوش گیاه هیبسکوس خاصیت ضد ویروسی دارد و مطالعات آزمایشگاهی نشان داده است که عصاره آن در برابر گونه های آنفولانزای مرغی بسیار موثر است. با این حال ، هیچ مدرکی نشان نداده است که نوشیدن چای هیبسکوس می تواند به شما کمک کند تا از ویروس هایی مانند آنفولانزا جلوگیری کنید.

دمنوش گیاه هیبیسکوس بر فشار خون بالا تأثیر مثبت دارد. در حقیقت ، بسیاری از مطالعات نشان داده اند که چای گیاه هیبسکوس فشار خون بالا را کاهش می دهد.

علاوه بر این ، یک مطالعه دیگر نشان داد که مصرف دمنوش هیبسکوس به مدت شش هفته به طور قابل توجهی باعث کاهش استرس اکسیداتیو در مردان می شود.

اگر از هیدروکلروتیازید ، داروی ادرار آور استفاده می کنید ، از نوشیدن دمنوش هیبسکوس خودداری کنید ، زیرا ممکن است این دو با یکدیگر تعامل داشته باشند.

 

 

 

منبع:بیتوته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.