باز شدن پرونده‌ سرکوبگری عربستان در بحبوحه اجلاس گروه ۲۰/ کریس مورفی: اولویت‌های واشنگتن در روابط با ریاض اشتباه بود

نزدیکان فعالان سعودی زندانی در عربستان از شرکت کنندگان در اجلاس گروه ۲۰ در ریاض خواستند تا پرداختن به موضوع نقض حقوق بشر در عربستان سعودی را ضمن اولویت‌های خود قرار دهند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از الجزیره «کریس مورفی» سناتور دموکرات آمریکایی در زمینه مناسبات کشورش با عربستان سعودی پس از پیروزی «جو بایدن» نماینده حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اظهار داشت که انتظار می رود بایدن بار دیگر به مسئله حقوق بشر در عربستان متمرکز شود.

اظهارات این سناتور آمریکایی در زمینه مربوط به برگزاری نشستی ضد اجلاس گروه ۲۰ در عربستان، که فعالان به منظور تلاش برای روشن کردن کارنامه عربستان سعودی در زمینه حقوق بشر در آستانه برگزاری نشست های مجازی ثروتمندترین کشورهای جهان برگزار کرده بودند، مطرح شد.

روز گذشته اجلاس گروه ۲۰ به میزبانی عربستان سعودی برای اولین بار در جهان عرب تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا به شکل مجازی برگزار شد.

مورفی در ادامه اظهار داشت: الان زمان آن رسیده که بفهمیم عربستان یک هم پیمان ناقص بوده و اولویت‌های ما در روابط با این کشور از گذشته‌های طولانی اشتباه بوده است.

در همین زمینه خانواده‌های زندانیان آزادی بیان در زندان‌های عربستان از رهبران جهان خواستند تا در زمان برگزاری اجلاس گروه ۲۰ به مسئله نقض گسترده حقوق بشر در عربستان سعودی بپردازند؛ زیرا معتقدند که ممکن است فشارهای خارجی کلید آزادی فرزندان آنها باشد.

«اریج السدحان» خواهر «عبدالرحمن السدحان» فعال سعودی بازداشت شده در عربستان که از مارس ۲۰۱۸ در زندان به سر می‌برد در این راستا اظهار داشت که همه نزدیکان ما در خطر هستند و ممکن است سرنوشت وحشتناک «جمال خاشقجی» روزنامه نگار منتقد سعودی در انتظار آنها باشد.

وی به مشارکت کنندگان در اجلاس گروه ۲۰ گفت که صدای شما ممکن است به حفظ جان آنها کمک کند.

خواهر عبدالرحمن السدحان در این باره گفت برادرش در دفتری در ریاض که متعلق به سازمان هلال احمر بود بازداشت شد و پیش از آن در یک صفحه کاربری ناشناخته در توئیتر درباره موضوعات مربوط به حقوق بشر و عدالت اجتماعی صحبت می‌کرده است.

وی همچنین خاطرنشان کرد که از زمان صحبت کردن درباره سرنوشت برادرش از یک منبع مشکوک و ناشناس مورد تهدید قرار گرفته و حتی به او هشدار داده شده که به چاه فاضلاب انداخته می‌شود.

اما «لجین الهذلول» ۳۱ ساله که برجسته ترین فعال زن سعودی در زندان این کشور است نیز همچنان در شرایط وخیم در زندان به سر می‌برد.

در این زمینه «لینا الهذلول» خواهر لجین که سالهاست در اروپا زندگی می‌کند گفت که ما نباید قدرت صدای خود را دست کم بگیریم، حتی یک کلمه پرسیدن درباره زندانیان سیاسی و آزادی بیان و گفتن نام آنها و اطمینان از فراموش نشدنشان چیزی است که می‌تواند آنها را نجات دهد.

روز گذشته اجلاس سران گروه ۲۰ در میان موج انتقادات گسترده بین‌المللی علیه نقض حقوق بشر در عربستان و درخواست برای پرداختن به سابقه سیاه سعودی‌ها در این اجلاس، در ریاض برگزار شد.

در این اجلاس که به صورت مجازی برگزار می‌شود، کشورهای ترکیه، آلمان، آمریکا، آرژانتین، استرالیا، برزیل، چین، اندونزی، فرانسه، آفریقای جنوبی، کره جنوبی، هند، انگلستان، ایتالیا، ژاپن، کانادا، مکزیک، روسیه، عربستان سعودی و کمیسیون اتحادیه اروپا شرکت دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.