مصارف خانگی ۳۰ درصد یارانه پنهان گاز دریافت می کنند

مصارف خانگی ۳۰ درصد یارانه پنهان گاز دریافت می کنند

به گزارش خبرگزاری مهر فریدون اسعدی، کارشناس انرژی در گفت وگو با مهر درباره اما و اگرهای مصرف گاز خانگی در کشور گفت: کل سهم بخش خانگی و تجاری در مصرف نهایی کشور از گاز ۴۰ درصد است، یعنی بیشترین میزان مصرف گاز در همین بخش هاست.

وی در ادامه بیان کرد: از ۱۸۶ میلیارد متر مکعب گازی که در سال ۹۷ در کشور مصرف شده است سهم نیروگاه‌ها ۳۶ درصد، صنعت ۳۰ و بخش خانگی ۲۷ درصد و تجاری ۲ درصد از گاز طبیعی کشور را استفاده کرده اند. این مسئله یکی از نکالت کلیدی است که باید در حوزه گاز خانگی به آن توجه کنیم.

کارشناس انرژی توضیح داد: سهم نیروگاه‌ها در دریافت یارانه پنهان گاز طبیعی ۴۳ درصد، خانگی ۳۰ درصد، صنعت ۲۱ درصد است. این مسئله یکی از نکات بسیار مهم است که در حوزه مصرف گاز موضوعی قابل توجه است.

اسعدی افزود: سیاست‌هایی که ما برای محاسبه قیمت گاز داریم این است که ما در کشور دارای ۴ الی ۵ اقلیم و حدود ۱۲ پله مصرف هستیم. بر مبنای داده‌های سال ۹۷ در حدود ۵۱ درصد از مصرف گاز کشور در گروه کم مصرف است، ۳۶ درصد در گروه مصرف متوسط است و ۱۳ درصد هم در گروه پر مصرف قرار می‌گیرد.

کارشناس سابق دفتر مطالعات انرژی، صنعت و معدن مرکز پژوهش‌های مجلس خاطر نشان کرد: اگر بخواهیم سیاستی را برای جلوگیری از هدر رفت گاز اتخاذ کنیم باید روی همین ۱۳ درصد پر مصرف‌ها متمرکز شویم.

اسعدی توضیح داد: در اجرای تعرفه گذاری پلکانی حتماً باید این گروه‌ها را مد نظر قرار دهیم. هر سیاستی را که ما در کشور در ارتباط با کاهش مصرف گاز برای به تراز رساندن میزان تولید و مصرف گاز باید مد نظر قرار گیرد و شکاف بین تولید و مصرف را کاهش دهد، باید روی این ۳۶ درصد مصرف متوسط و ۱۳ درصد گروه پر مصرف متمرکز باشد.

اسعدی ادامه داد: کمیسیون انرژی مجلس ۲۶ مهر ماه گزارشی را در ارتباط با به تصویر کشیدن واقعیت‌های کشور در بخش گاز خانگی تهیه کرد. بر اساس این گزارش ۲۵۰ میلیون متر مکعب در سال‌های آینده در حوزه گاز دچار ناترازی بین تولید و مصرف خواهیم شد. باید هر چه زودتر برای جلوگیری از این اتفاق اقدام کنیم تا این مسئله به پاشنه آشیل کشور تبدیل نشود.

کارشناس سابق دفتر مطالعات انرژی، صنعت و معدن مرکز پژوهش‌های مجلس توضیح داد: با توجه به اینکه در اجرای تعرفه گذاری پلکانی گاز خانگی ما نمی‌توانیم روی ۵۱ درصد گروه کم مصرف سیاست قیمتی اتخاذ کنیم، عملاً باید روی ۴۹ درصد مصرف کننده‌های دیگر که مصرف کمتری نسبت به سایرین دارند، یک سری سیاست‌های قیمتی بر اساس تعرفه گذاری پلکانی گاز خانگی اتخاذ کنیم.

اسعدی گفت: اتخاذ و یا پیشنهاد اجرای تعرفه گذاری پلکانی گاز خانگی برای نتیجه گرفتن در این شرایط، آن هم برای کل خانوارها می‌تواند منجر به نارضایتی در کشور شود. لذا بهترین راه حل برای برون رفت از وضعیت کنونی حداقل برای زمستان امسال اجرای تعرفه گذاری پلکانی گاز خانگی است.

وی ادامه داد: در فصول سرد سال حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد گاز کشور در بخش خانگی مصرف می‌شود. در این شرایط یا باید روی ۱۳ درصد گروه پر مصرف و یا اینکه روی ۳۶ درصد مصرف متوسط و ۱۳ درصد پر مصرف متمرکز کنیم. در همین دو گروه مصرف عملاً سیاست قیمتی برای کاهش مصرف اتخاذ کنیم.

وی افزود: باید از سیاست افزایش قیمت برای کاهش مصرف استفاده کنیم و اقدامات رسانه‌ای هم انجام شود و در تلویزیون تبلیغاتی برای ترغیب مردم به مصرف کمتر گاز انجام دهیم. با اجرای تعرفه گذاری پلکانی توزیع یارانه پنهان هم به نوعی عادلانه تر و به واقعیت نزدیک تر می‌شود.

کارشناس سابق دفتر مطالعات انرژی، صنعت و معدن مرکز پژوهش‌های مجلس خاطرنشان کرد: متوسط قیمت گاز خانگی هر متر مکعب ۱۰۰ تومان است و این قیمت عددی نیست که مصرف کننده را واردار به صرفه جویی در مصرف گاز کند. با این عدد ۱۰۰ تومان دیگر هیچی چیزی نمی‌توان خرید. متوسط فروش گاز ۵۰۰ تومان و متوسط صادرات برای هر متر مکعب ۱۰ هزار تومان است.

اسعدی ادامه داد: ما ثروت کشورمان را با این قیمت کم به فروش می‌رسانیم. با اعمال این سیاست‌های ناکارآمد هزینه آن را پرداخت می‌کنیم. اخیراً هم شنیده ایم یک مصوبه‌ای از سوی وزارت نفت برای دولت و شورای اقتصاد آمده و تصمیم بر این است که بخاری‌های گرید B و c را جایگزین بخاری‌های فعلی مورد استفاده مردم کنند که ما را با مشکلات دیگری مواجه خواهد کرد.

منبع : خبرگزاری مهر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.