آجیل شب عید و خواص تخمه کدو

خواص تخمه کدو

 

به نقل از بیتوته : احتمالا شما به هر جای که برای دید و بازدید عید می‌روید، اگر فرصت‌خوردن میوه و شیرینی را به علت ضیق وقت پیدا نکنید، حتما ناخنکی به ظرف آجیل‌ها می‌زنید و یا حداقل یک مشت آن را برای این‌که در طول مسیر تا منزل بعدی حوصله‌تان سر نرود، در جیبتان می‌ریزید! اول از همه به سراغ تخمه کدو‌ ‌می‌رویم که طرفداران زیادی هم دارد.

تخمه کدو منبعی غنی از مواد معدنی مثل مس، روی، منیزیم، آهن و فسفر‌، پروتئین‌ها‌، اسید‌های آمینه و فیتوسترول‌ها است.

مصرف تخمه کدو می‌تواند تکثیر خطرناک سلول‌های پروستات در آقایان را متوقف کند. بنابراین اگر از آقایان منزل کسی به بزرگی خوش خیم پروستات مبتلا است، خوردن تخمه کدو می‌تواند در کاهش علائم بیماری و کاهش مشکلات ادراری کمک‌کننده باشد. تخمه کدو منبع بسیار غنی از روی است. روی خواص بسیار زیادی دارد‌، از تقویت سیستم ایمنی‌ گرفته تا افزایش استحکام مو و ناخن و افزایش رشد کودکان.

‌با خوردن تخمه کدو خودتان را از خواص بی‌شمار روی بهره‌مند کنید. علاوه بر این تخم کدو منبع خوبی برای منیزیم است. تحقیقات زیادی نشان‌داده که رابطه مستقیمی بین کاهش مصرف روی و منیزیم و کاهش تراکم

بهتر است بدانید که منیزیم علاوه بر سلامت استخوان‌ها، در تنظیم قند خون، کاهش حملات میگرنی، رفع استرس و اضطراب، تنظیم خواب‌، رفع علایم روحی دوران قاعدگی در خانم‌ها و حتی در افزایش قدرت و استقامت ورزشکاران هم موثر است (‌چون تولید انرژی را بیشتر و تولید اسید‌لاکتیک را که مو جب خستگی عضلات می‌شود، کم‌تر می‌کند).

اسید آمینه تریپتوفان که در این تخمه زیاد پیدا می‌شود، پیش ساز هورمون سروتونین است که در تنظیم خواب و ایجاد شادی و آرامش در بدن نقش کلیدی دارد. تعدادی از مطالعات نشان داده که این تخمه دارای اثرات ضد التهابی (مشابه ایندومتاسین) بوده و حساسیت زا هم نیست.

همچنین برای مبتلایان به سنگ کلیه هم مفید است و از تشکیل سنگ‌های اگزالاتی جلو‌گیری می‌کند.

به عنوان آخرین نکته این تخمه حاوی مقادیر بالایی از امگا‌تری، کاروتنوئید‌ها و فیتوسترول‌های گیاهی است که در تنظیم چربی خون بسیار موثر می‌باشند. البته مواظب باشید تا در خوردنش زیاده‌روی نکنید.

منبع : بیتوته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.