اعلام زمان شروع پیش فروش های نوروزی / مقاومت مسکن مهر در زلزله

 اعلام زمان شروع پیش فروش های نوروزی / مقاومت مسکن مهر در زلزله

به گزارش خبرنگار مهر، هفته گذشته با بلاتکلیفی در پیش فروش بلیت‌های نوروزی به پایان رسید و از سوی دیگر اجاره‌های دلاری که این روزها یکی از معضلات مستأجران است مرود بحث قرار گرفت.

 

شنبه، اعلام زمان شروع پیش فروش‌های نوروزی قطار

همه ساله توزیع بلیت قطارها از اوایل اسفند آغاز شده بود اما امسال اعلام زمان پیش فروش بلیت قطارها همچنان بلاتکلیف است.

توزیع سامانه فروش بلیت قطار هرساله اوایل اسفند ماه آغاز شده بود و برای جلوگیری از ایجاد بازار سیاه در امر فروش بلیت‌های نوروزی این امرصورت می‌گرفت اما در حال حاضر زمان فروش بلیت‌های نوروزی اعلام نشده است.

سیدحسن موسوی، معاونت مسافری راه آهن درخصوص پیش فروش نوروزی گفت: در جلسه امروز راه آهن قرار است که زمان پیش فروش اعلام شود اما احتمالاً شنبه از سوی مدیر راه آهن زمان شروع پیش فروش‌ها اعلام خواهد شد.

وی درباره اینکه چرا این پیش فروش نوروزی دیر اعلام شده است گفت: برنامه ریزی و هماهنگی بین معاونت‌ها برای ارائه بهتر خدمات به مسافران کمی اعلام زمان پیش فروش را به تأخیر انداخت.

طرح توسعه شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) سال آینده عملیاتی می‌شود

وزیر راه و شهرسازی روز گذشته از قسمت‌های مختلف شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) بازدید کرد.

مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی روز گذشته در بازدید میدانی از بخش‌های مختلف شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) از جمله برج مراقبت، ترمینال‌ها، پذیرش، سالن ترانزیت و… بازدید و در جلسه کارشناسی ضمن بررسی موضوعات مربوط به این شهر فرودگاهی، با مدیران و کارشناسان مذاکره و گفت‌وگو کرد.

وزیر راه و شهرسازی در حاشیه این بازدید بیان داشت: شهر فرودگاهی حضرت امام خمینی (ره) با هدف تبدیل به هاب هوایی منطقه ایجاد شد اما با وجود اقدامات انجام شده، با نقطه مطلوب فاصله دارد

وی خاطرنشان کرد: فرایند اجرایی طرح توسعه شهر فرودگاهی حضرت امام (ره) از ابتدای سال جدید آغاز شود تا در کمترین زمان فرودگاهی متفاوت‌تر و با ظرفیت بالاتر رقم بخورد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به افتتاح سیستم بومی جدید یکپارچه سازی پذیرش مسافر اظهار امیدواری کرد: با اجرایی کردن طرح‌های جدید و اقدامات نرم افزاری، تأخیرها به حداقل زمان کاهش یابد و خاطراتی خوش برای مسافران رقم بزند.

وی ابراز امیدواری کرد: فرودگاه امام خمینی (ره) این ظرفیت را دارد که به هاب منطقه تبدیل شود.

حمل‌ونقل دریایی مهم‌ترین محرک تجارت جهانی

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی حمل‌ونقل دریایی را مهم‌ترین محرک تجارت جهانی دانست که به دلیل دو ویژگی ارزان و ایمن بودن سایر مدهای حمل‌ونقل را تحت تأثیر قرار داده است.

علی‌اکبر صفایی مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، در آئین افتتاحیه دومین دوره آموزش و ارزیابی جذب نخبگان در دستگاه‌های ‏اجرایی کشور (طرح شهید مصطفی موسوی) که با حضور ۸۰ نفر از ‏نخبگان آماده ورود به دولت، به منظور آشنایی با حوزه حمل‌ونقل دریایی و لجستیک بندری آغاز به کار کرد، گفت: حمل‌ونقل دریایی مهم‌ترین محرک تجارت جهانی است که به واسطه دو ویژگی ارزان و ایمن بودن، سایر مُدهای حمل‌ونقل تحت را تأثیر قرار داده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: فضای جاری و کلی در حمل و نقل دریایی از ساخت کشتی تا تخلیه و بارگیری و نگهداری کالا در انبارها و سایر فرایندهای کشتیرانی و بندرداری، تحت تأثیر قوانین و مقررات جهانی، در ابعاد بین‌المللی مدیریت و اجرا می‌شود.

اجاره‌های دلاری در پایتخت

ماجرای اجاره‌های دلاری در تهران پدیده جدیدی نیست و شروع آن مربوط به اجاره خانه به مشتریان خارجی بوده است که به مرور این مشتریان خارجی به ایرانی تبدیل شدند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که در منطقه یک و دو تهران اجاره خانه دلاری شده است بنابراین سوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که آیا این معاملات قانونی است یا خیر؟

سعید لطفی عضو هیأت مدیره و خزانه دار اتحادیه املاک تهران در خصوص اجاره بهای دلاری گفت: قرارداد دلاری منع قانونی دارد و خلاف است. مشاورین املاک نیز ثبت نخواهند کرد با توجه به اینکه شاید مالک و مستأجر قبلاً با هم توافق کرده باشند که در این صورت بازهم در قرارداد ذکر نخواهد شد.

وی در ادامه گفت: راهکاری برای مقابله چنین معاملاتی وجود ندارد و نظارتی هم نمی‌تواند بر این امر داشت چرا که در اجاره نامه یک چیز است و در پشت پرده یک اتفاق دیگری رخ می‌دهد.

کاهش قیمت اوراق وام مسکن

اوراق تسهیلات مسکن نسبت به هفته گذشته روند کاهشی پیدا کرده است.

در آخرین قیمت اوراق مسکن هر برگ اوراق وام مسکن (تسه) در در تیر سال گذشته با قیمت ۱۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان، در مرداد با قیمت ۱۲۵ هزار و ۶۰۰ و در شهریور نیز با قیمت ۱۲۳ هزار و ۷۰۰ تومان داد و ستد می‌شود.

این اوراق در ماه مهر سال گذشته ۱۲۴ هزار و ۴۰۰، در آبان ماه سال گذشته ۱۲۴ هزار و ۲۰۰ و در آذر نیز ۱۲۴ هزار و ۶۰۰ تومان قیمت دارد. اوراق تسهیلات مسکن در دی و بهمن سال گذشته نیز با قیمت‌های ۱۲۵ هزار و ۴۰۰ و ۱۲۴ هزار تومان معامله می‌شود. این اوراق در سال جاری ۱۲۴ هزار و ۳۰۰ تومان قیمت دارد که این گزارش بر اساس همین قیمت نوشته شده است.

نوسازی بافت فرسوده اولویت دولت

کارشناس مسکن گفت: اگر مدرن سازی در بافت فرسوده صورت نگیرد و زلزله‌ای مانند ترکیه، تهران را بلرزاند فاجعه‌ای قابل تصور رخ خواهد داد.

بیت الله ستاری، کارشناس مسکن در خصوص ابلاغیه بافت فرسوده گفت: عمده مشکل ما در بافت‌های فرسوده اول تملک یا ملکیت خرد است که برای تجمیع اختلافات دارند و بحث دوم این است که سرمایه گذاران باید به صاحبان ملک که زمین‌های ۴۰ یا ۵۰ متری که چند نفری است و انبوه ساز باید وقت بگذارد و سهم هر کس را بگوید و این زمان بر است بنابراین صرف بر این نیست که ساخت و ساز را در بافت فرسوده انجام دهند از سوی دیگر به جای اینکه در بافت فرسوده ساخت و ساز انجام شود نوسازی صورت گیرد.

وی در ادامه بیان کرد: سازمان نوسازی بافت فرسوده برای نوسازی بافت‌های که قابلیت تجمیع دارد را مشخص کند و یا این تجمیع را به بنگاهداران بسپارد تا بعد از توافق به سرمایه گذاران یا انبوه سازان را برای ساخت و ساز خبردار کنند.

مسکن مهر سرافراز در زلزله

زلزله مهیب ۷.۸ ریشتری که ترکیه و سوریه را لرزاند، بسیاری از ابنیه را تبدیل به خاک کرده است.

پس از زلزله ترکیه تمام خانه‌ها تخریب شد اما در سال ۹۶ زلزله با ۷ ریشتر که هم ریشتر با زلزله ترکیه بود رخ داد که مسکن مهر سرپل ذهاب که حاشیه ساز شده بود اما در زمان مسکن مهر تنها مسکنی بود که فقط نمایش تخریب شده بود.

به گفته کارشناسان، بیشتر ساختمان‌های منطقه سرپل ذهاب، تنها ۲۵ سال داشتند و در واقع جدید بودند، اما ساختمان سازی غیراصولی و ناایمن باعث تخریب این ساختمان شد نه قدرت بالای زمین لرزه.

این زلزله منجر به تخریب بخش وسیعی از شهر سرپل ذهاب و بسیاری از شهرها و روستاهای استان کرمانشاه شد. قدرت زمین لرزه به قدری بود که تا صدها کیلومتر دورتر از کانون زلزله و در شهرهایی چون تهران احساس شد.

سوغات تراکم بالا برای کلان‌شهرهای کشور چه بود؟

تراکم بالا و بلندمرتبه سازی‌های خارج از چارچوب و بی‌اندازه، کلان‌شهرهای کشور را با مشکلات زیادی از جمله آلودگی، ترافیک و ازدحام جمعیت و شهروندان را با مشکلات عدیده اجتماعی روبه‌رو کرده است.

بلندمرتبه سازی و تراکم بالا یکی از سرنخ‌های مهم مشکلات کلان‌شهرهای کشور است که تاکنون از سوی کارشناسان زیادی مطرح شده است. رشد شتابان جمعیت و مهاجرت از روستاها به سمت شهرهای بزرگ باعث شد تا بلندمرتبه سازی به عنوان یک راه‌حل برای این مسئله مطرح شود، به‌طوری‌که حالا به عنوان نمادی برای کلان‌شهرها خودنمایی می‌کند.

در برخی موارد سازه‌های بلند و آسمان‌خراش‌ها به عنوان جاذبه‌های مدرن و دیدنی در کشورهای توسعه یافته مطرح شدند و ساختن آن‌ها برای کشورهای جهان‌سومی تبدیل به آرزو شد. به همین دلیل این کشورها با رفتن به سمت ساخت سازه‌های بلند به دنبال این بودند که به جرگه کشورهای متمدن و مدرن بپیوندند.

در همین زمینه رامین خورسند پژوهشگر اندیشکده شهر اسلامی- ایرانی دانشگاه امام حسین (ع) می‌گوید: انگیزه اصلی و ابتدایی از بلندمرتبه سازی در کشور ایران حرکت به سمت مدرنیزاسیون و بعد به عنوان راهکاری برای توسعه کیفی ساختمان، بهبود فضاهای شهری در کلان‌شهرها، از بین بردن ساختمان‌های فرسوده، استفاده بهینه از زمین و … بود که متأسفانه به مرور زمان به انگیزه‌های صرفاً اقتصادی تقلیل یافت و با توجه به سابقه فرهنگی، تمدنی، سنت کالبدی شهری و… آسیب‌های اجتماعی، فرهنگی، کالبدی و زیست‌محیطی را بر شهرها تحمیل کرد.

منبع : خبرگزاری مهر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.