برنامه معنوی و اعمال عبادی مردم پاکستان در ماه مبارک رمضان

برنامه معنوی و اعمال عبادی مردم پاکستان در ماه مبارک رمضان

خبرگزاری مهر -گروه دین و اندیشه-فاطمه علی آبادی: ماه رمضان یکی از مهم‌ترین و مقدس‌ترین ماه‌هایی است که مسلمانان در سرتاسر دنیا آن را جشن می‌گیرند و اعمال خاصی را انجام می‌دهند.همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان شور و حال معنوی خاصی بر کشورهای اسلامی حاکم می‌شود.ماه رمضان همچون حلقه‌ای اتحادبخش بین کشورهای اسلامی، زنجیره مسلمانان را در سراسر جهان به یکدیگر پیوند می‌زند.یکی از کشورهایی مناسبت‌های اسلامی در شعبان و رمضان بسیار مورد توجه مردم قرار داد، کشور پاکستان است. در این ماه ملت خدا جوی پاکستان، صرف نظر از تعلق به هر مذهب، قوم و طایفه‌ای، بیش از هر وقت دیگر، دل به قرآن می‌سپارند و از این کتاب آسمانی برای تزکیه نفس، آمرزش گناهان، خودسازی در دنیا و توشه اندوزی برای آخرت خود مدد می‌جویند.

ماه رمضان به عنوان ماه بهار قرآن در بین مردم مسلمان پاکستان شناخته می‌شود. همزمان با آغاز ماه رمضان، مردم روزه دار در نقاط مختلف پاکستان در طول برگزاری نمازهای جماعت روزانه، جزئی از قرآن را در نشست‌های گروهی تلاوت می‌کنند.بسیاری از رهبران دینی و گروه‌های مذهبی در آستانه فرا رسیدن ماه رمضان از مردم پاکستان می‌خواهند تا با وحدت، برادری و یکپارچگی در این ماه بندگی خدا، عالی‌ترین شکل وحدت را در برابر عناصر ضد اسلامی و آنهایی که با پاشیدن بذر نفاق و فتنه بین مسلمانان قصد سو استفاده و ضدیت با دین مبین اسلام را دارند، به نمایش بگذارند.

برنامه معنوی و اعمال عبادی مردم پاکستان در ماه مبارک رمضان

در ماه مبارک رمضان نیز مثل دیگر ماه‌ها، مساجد در پاکستان در طول شبانه روز، پنج بار میزبان نمازگزاران است. براساس سنت دیرینه، در سراسر پاکستان همزمان با آغاز ماه رمضان مساجد و مراکز دینی برای میزبانی از نمازگزاران و عابدان تطهیر و تزئین می‌شود. حضور گسترده پاکستانی‌ها در مساجد به ویژه در طول ماه رمضان دیدنی است. شیعیان پاکستان مانند دیگر مسلمانان این کشور در این ماه پرفیض و برکت در مساجد و مراکز دینی و امام بارگاه‌ها (حسینیه‌ها) حضور می‌یابند و ضمن ادای نمازهای جماعت و حضور در جلسه تلاوت و تفسیر قرآن کریم، پای سخنان وعاظ در باره ماه رمضان و فضائل این ماه می‌نشینند. این امام بارگاه‌ها در شب‌های قدر و ایام ضربت خوردن و شهادت مولای متقیان حضرت علی (ع) مملو از شیعیان پاکستان می‌شود.برگزاری میهمانی‌های افطاری در پاکستان، از سنت‌های زیبای رمضان در این کشور است. جنب و جوش مردم اسلام آباد در فاصله چند ساعت مانده به افطار، برای فراهم کردن وسایل نیاز برای افطاری، دیدنی است. بازارها و فروشگاه‌ها در ساعات نزدیک افطار مملو از جمعیت می‌شود.

با توجه با اینکه در روزهای پایانی ماه شعبان و در آستانه آغاز ماه رمضان در روزهای اول فروردین ماه ۱۴۰۲ هستیم با حجت الاسلام سید احمد رضوی رئیس جامعه روحانیت پاکستان به گفتگو نشستیم.

حجت الاسلام سید احمد رضوی با اشاره به برنامه‌های مذهبی مسلمانان پاکستانی در سه ماه رجب، شعبان و رمضان اظهار داشت: در پاکستان همانند دیگر کشورها روز اول رجب مسلمانان به انجام فریضه اعتکاف روی می‌آورند و در مساجد معتکف می‌شوند.

وی به برگزاری مراسمات مناسبت‌های مذهبی ماه رجب اشاره و تصریح کرد: در پاکستان همزمان با ایام ولادت ائمه اطهار (ع) از جمله میلاد امام محمدباقر (ع)، امام علی (ع) جشن‌های با شکوهی برگزار و در ایام شهادت از جمله سالروز شهادت امام هادی (ع)، امام موسی بن جعفر (ع) و… مجالس عزاداری برپا می‌شود. همچنین در ایام البیض و اعتکاف همانند سایر کشورهای مسلمان شاهد برگزاری اعمال ام داوود هستیم و دیگر برگزاری جشن ۲۷ ماه رجب عید مبعث است.

رئیس جامعه روحانیت کشور پاکستان درباره برنامه‌های شعبان یادآور شد: در اعیاد شعبانیه از ابتدای ماه تا نیمه شعبان برنامه‌های شاد و محافل جشن در کشور پاکستان برگزار می‌شود این برنامه‌ها از میلاد قهرمانان کربلا آغاز و تا ولادت با سعادت امام زمان (عج) ادامه می‌یابد. یادآور می‌شود در شب نیمه شعبان مراسم جشنی از سوی همه مذاهب اسلامی با عنوان مراسم شب برات یا برائت در نقاط مختلف پاکستان برپا است.

برنامه معنوی و اعمال عبادی مردم پاکستان در ماه مبارک رمضان

رضوی ادامه داد: مراد از برائت، آزادی از آتش جهنم است. یکی از آداب و رسومی که در شب برائت انجام می‌شود، سر زدن به قبرستان‌ها و یاد اموات همچنین نذری دادن به نیت اموات و ارواح است. در این شب همه منازل چراغانی و آذین بندی می‌شوند. دیگر اینکه جشنی نزدیک سحر برگذار می‌شود که در آن برخی از مردم پاکستان به کنار دریا می‌روند و نامه‌های نوشته شده برای امام زمان (عج) را به آب می‌سپارند.

وی بیان بیان اینکه شعبان ماه شادی است و هیچ غم و ناراحتی در آن نیست خاطرنشان کرد: مسلمانان پاکستانی در جمعه آخر ماه شعبان اقدام به غبارروبی، نظافت و آماده سازی مساجد برای ماه مبارک رمضان می‌کنند. در ماه مبارک رمضان برنامه‌های متعددی برگزار می‌شود و در دهه سوم نیز شاهد برگزاری فریضه معنوی اعتکاف هستیم؛ اهل سنت بیشتر به برگزاری مراسم اعتکاف رمضانیه اهتمام دارند.

برنامه معنوی و اعمال عبادی مردم پاکستان در ماه مبارک رمضان

رئیس جامعه روحانیت کشور پاکستان ادامه داد: برنامه جشن میلاد امام حسن (ع) و برگزاری مراسم احیای شب‌های قدر از دیگر برنامه‌هایی است که به بسیار با شکوه در پاکستان برگزار می‌شود. شیعیان در کشور پاکستان سه شب ۱۹، ۲۱ و ۲۳ ماه رمضان را شب‌های قدر می‌دانند اما اهل سنت علاوه بر ایام ذکر شده ۲۷ ماه مبارک رمضان را نیز لیله القدر می‌دانند و مراسم برگزار می‌کنند که جمعی از شیعیان نیز در مراسم احیای آنان شرکت کرده و حضور دارند. اهل سنت در تمامی شب‌های قدر نماز تراویج اقامه می‌کنند.

رضوی در ادامه تبیین کرد: یکی از بهترین سنت‌ها که بین شیعیان پاکستانی وجود دارد سنت افطاری دادن است که معمولاً بعد از نماز مغرب در مسجد سفره افطاری پهن می‌شود و بعد از آن نماز عشاء خوانده می‌شود.

منبع : خبرگزاری مهر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.