بیست و پنجمین اجلاس مجمع جهانی فقه اسلامی برگزار می شود

بیست و پنجمین اجلاس مجمع جهانی فقه اسلامی برگزار می شود

به گزارش خبرگزاری مهر، بیست و پنجمین اجلاس مجمع جهانی فقه اسلامی از فردا دوشنبه اول اسفندماه در جده عربستان سعودی آغاز می‌شود و آیت‌الله احمد مبلغی به عنوان نماینده جمهوری اسلامی در این مجمع حضور می‌یابد تا در رابطه با موضوعات مطروحه و قرار گرفته در دستور کار این دوره از مجمع به بحث و تبادل‌ نظر با فقهای جهان اسلام بپردازد.

آیت الله احمد مبلغی ، استاد درس خارج فقه و اصول حوزه و یکی از چهره‌های بین‌المللی حوزه علمیه قم و عضو مجلس خبرگان رهبری است.وی همچنین مؤسس و رئیس مرکز پژوهش‌های دینی تطبیقی التجدید در لبنان است.

بیست و پنجمین اجلاس مجمع جهانی فقه اسلامی برگزار می شود

مجمع بین‌المللی فقه اسلامی، مرکزی علمی، فقهی و فرهنگی وابسته به سازمان همکاری‌های اسلامی(سازمان کنفرانس اسلامی سابق) است که در سال ۱۴۰۳ مطابق با ۱۹۸۳ در مکه تأسیس شد.

در این دوره از مجمع بیش از ۲۰۰ عالم، فقیه و کارشناس اقتصادی، پزشکی، جامعه‌شناسی و آموزش‌ و پرورش از ۵۷ کشور عضو سازمان همکاری اسلامی برای تحقیق و بحث درباره ۱۶۰ پرونده مختلف شرکت دارند.

این مجموعه از زمان تأسیس خود در چهار دهه پیش شروع به کار کرده و به طور کل سازمان‌دهی دوره‌های سالانه با حضور اعضا و کارشناسان از عالمان و فقیهان برجسته اسلامی از کشورهای مختلف جهان اسلام را در دستور کار دارد.

مجمع بین‌المللی فقه اسلامی تاکنون موفق به برگزاری ۲۴ دوره علمی با حضور علما و فقهای برجسته و تصمیم‌گیری در مورد ۲۳۸ پرونده مختلف بر مبنای قرآن کریم، سنت نبوی و میراث غنی اسلامی در راستای حل مسائل جهان معاصر شده است.

اعضای مجمع متشکل از فقها، علما و اندیشمندان در زمینه‌های مختلف فقهی، فرهنگی، علمی و اقتصادی از نقاط مختلف جهان اسلام است که به بررسی اجتهادی مسائل زندگی معاصر با هدف ارائه راه‌حل‌هایی که برخاسته از میراث و منابع اسلامی است، می‌پردازد.

تمام کشورهای اسلامی عضو در سازمان همکاری‌های اسلامی دارای نماینده در این مجمع هستند این اعضا از بین علما، متفکران و مجتهدان اسلامی برگزیده می‌شوند. همراه اعضای رسمی تعدادی کارشناس نیز در جلسات مجمع حضور پیدا می‌کنند.

این مجمع اهداف متعددی را پی می‌گیرد که از این میان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: دستیابی به همگرایی فکری و تکامل معرفتی بین فقهای مذاهب معتبر اسلامی و متخصصان حوزه‌های دانش و علوم انسانی به منظور بیان دیدگاه شرعی نسبت به مسائل زندگی معاصر، ارائه نظر شرعی و ترجمه آن در موضوعات مربوط به واقعیت‌های اجتماعی با هدف تسهیل استفاده از آن در تدوین قوانین و مقررات و نظام‌های حقوقی، تشویق به اجتهاد جمعی در مسائل و مشکلات زندگی معاصر، نفی تعصب، غلو و تکفیر، گسترش روحیه اعتدال، میانه‌روی و مدارا در میان پیروان مذاهب، تشویق به همگرایی، انسجام و تقریب بین فقهای مذاهب مختلف اسلامی و التزام به آداب فقهی اختلاف و نو ساختن فقه اسلامی.

پس از انتخاب موضوع هر نشست، سرفصل‌های آن برای اعضای مجمع ارسال می‌شود. اعضای مجمع حاصل بررسی‌ها و تحقیقات خود را در قالب مقاله به دبیرخانه مجمع ارسال می‌کنند. دبیرخانه مقالات تهیه شده را جهت مطالعه و کسب آمادگی بین کلیه اعضا توزیع می‌کند. اعضا سپس در نشستی که به مدت یک هفته طول می‌کشد به ارائه، بررسی و مناقشه مقالات پرداخته و در نهایت به صدور فتاوای فقهی بر اساس اجماع آرا می‌پردازند. پیش‌ از این، مرحوم آیت‌الله محمدعلی تسخیری، نماینده جمهوری اسلامی در این مجمع بود.

منبع : خبرگزاری مهر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.