سومین بیمار مبتلا به ایدز با پیوند سلول بنیادی درمان شد

سومین بیمار مبتلا به ایدز با پیوند سلول بنیادی درمان شد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پرس اسوسیشن، این مرد ۵۳ ساله که به بیمار دوسلدورفی مشهور است، سومین فرد مبتلا به ایدز در سراسر جهان است که با استفاده از این روش درمان می شود.

وی اکنون ۴ سال است که بدون بازگشت بیماری، داروهای آنتی رترو ویرال مصرف نمی کند. داروهای مذکور ویروس بیماری را سرکوب می کنند.

این بیمار حدود ۱۰ سال قبل پیوند سلول بنیادی از یک اهدا کننده ناشناس دریافت کرد و اکنون بیش از ۴ سال است که درمان ایدز وی پایان یافته است. وی هم اکنون در وضعیت سلامتی مناسبی است.

ابتلای مرد مذکور به اچ آی وی در سال ۲۰۰۸ میلادی تشخیص داده شد. او در این باره می گوید: ۱۴ فوریه امسال دهمین سالگرد پیوند مغز استخوانم را جشن گرفتم. اهدا کننده پیوند نیز در این مراسم حضور داشت.

بیمار دوسلدورفی ۶ ماه پس از تشخیص ابتلا به ایدز بهAML، نوع مرگباری از سرطان خون نیز مبتلا شد. درمان او برای از بین بردن این بیماری در سال ۲۰۱۳ میلادی انجام شد.

البته در خصوص دو بیمار پیشین که با این روش درمان شده بودند ( بیمار برلینی و بیمار لندنی) پیوند سلول بنیادی برای درمان یک اختلال در خون آنها(لوکیمیا) انجام شده بود. به عبارت دیگر آنها علاوه بر ویروس اچ آی وی به این بیماری نیز مبتلا بودند.

طی درمان با این روش، پیوند سلول بنیادی هرگونه سلول های خونی ناسالم را از بین می برد و آنها را با سلول های سالم از خون یا مغز استخوان جایگزین می کند.

گروهی از محققان بین المللی دربیمارستان دانشگاه دوسلدورف امیدوارند این دستاورد به نقطه شروعی برای تحقیقات بیشتر جهت درمان اچ آی وی منجر شود.

منبع : خبرگزاری مهر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.