برای آشنایی با امام خمینی(ره) این ۱۵ کتاب را بخوانید و معرفی کنید

چهاردهم خرداد‌ماه سال ۱۳۶۸ در اولین بخش خبری رادیو سراسری محمدرضا حیاتی خبر رحلت امام خمینی‌(ره) بنیانگذار و اولین رهبر نظام جمهوری اسلامی ایران پخش شد. امسال نیز سی و چهارمین سالگرد ایشان طبق برنامه هرساله برگزار می‌شود. البته درباره زندگی امام خمینی(ره) آثار متعددی در قالب‌های ادبی مختلفی نگاشته شده است اما در این گزارش می‌خواهیم آثاری که با قلم ادبی و داستانی نوشته شده‌اند را معرفی کنیم.

دیدارهایی با امام خمینی(ره)

کتاب «سه دیدار با مردی که از فراسوی باور ما می‌آمد» در جلد نخست خود با عنوان «رجعت به ریشه‌ها» داستان بلندی از زندگی امام خمینی(ره) را روایت می‌کند که در آن نویسنده کوشیده ابعاد مختلف شخصیت رهبر انقلاب را در قالب یک داستان بلند مورد توجه قرار دهد. شرح وقایع دوران کودکی امام (ره) و شکل‌گیری شخصیت وی در دامن پرمهر مادر و صاحبه خانم (عمه ایشان)، مرام و منش پدر امام(ره) و نحوه شهادت ایشان، حضور بنیانگذار کبیر انقلاب در کلاس درس مدرس، بررسی شجره نامه اجداد، امام و شرحی از زندگی پدر بزرگ ایشان، مراحل آشنایی امام(ره) با دفتر حاج آقا ثقفی تا ازدواج، موارد و عناوینی است که نویسنده به شرح آنها پرداخته است.

«در میانه میدان» عنوان جلد دوم مجموعه «سه دیدار با مردی که از فراسوی باور ما می‌آمد» است که روایتی دیگر از زندگینامه امام خمینی (ره) در قالب داستان است. خاطراتی از پدر در زندان شاهی و شهادت وی در آنجا در ایام قبل از تولد امام، استفاده از افکار و سخنان عمه «صاحبه خانم»، دوران مبارزه در جوانی، حضور با برادر جهت تحصیل علوم حوزوی در اصفهان، سال مصیبتی که وبا  هشت نفر ازنزدیکترین بستگان «امام خمینی» را به کام مرگ کشاند، حکایت‌هایی از همسر امام (ره) که همیشه یاور و مشوق همسرش در راه مبارزات سیاسی بودند، خاطراتی از مبارزات رجال آن زمان و… از مهمترین موضوعاتی است که در این کتاب مورد توجه نویسنده قرار گرفته است.

الف، لام، خمینی

کتاب «الف. لام. خمینی»، مفصل‌‎ترین کار تحقیقی درباره زندگی حضرت امام خمینی(ره) به شمار می‌آید. این کتاب که حاصل قلم هدایت‌الله بهبودی و چاپِ مؤسسه پژوهش‌های سیاسی است، به نوعی تکمله کتاب دیگر این نویسنده یعنی «شرح اسم»، زندگینامه آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای است. اهمیت این کتاب در جمع‌آوری و تدوین بخش مهم و قابل توجه اسناد و خاطرات مربوط به امام در حد فاصل ولادت تا پیروزی انقلاب اسلامی است که ارزش تاریخی و تحلیلی کار را افزایش داده است.

آقا روح الله 

دربرشی از کتاب «آقا روح‌الله بررسی دوران طلبگی امام خمینی(ره) در بستر» تاریخ آمده است. بانو ثقفی در مورد اختلافات و ناراحتی‌هایی که در زندگی بین ایشان و آقا روح‌الله رخ می‌داد، می‌گویند: گاهی سر مسائل مختلف از یکدیگر کدورت پیدا می‌کردیم. اگر این کدورت سطحی بود، زود رفع می‌شد و الا پایه قهر گذاشته می‌شد. او می‌دانست که من تحمل ندارم و شدیداً می‌رنجم، لذا قهر آقا بدون گفت‌‌وگو و نزاع بود. آنجا می‌فهمیدم قهر است که وقتی حرف می‌زدم جواب نمی‌داد، من هم دیگر هیچ نمی‌گفتم و می‌رفتم سراغ کارهایم. البته روحاً ناراحت بودم. مواظب بودیم بچه‌ها نفهمند. قهرهای ما یکی دو روز بیشتر طول نمی‌کشید. بعد از یکی دو روز به عنوان اینکه پیراهن می‌خواهد و یا سؤالی دارد، مرا صدا می‌کرد و حرف می‌زد. گویی هیچ اتفاقی نیفتاده‌است.

کتاب «حاج‌آقا روح‌الله؛ بررسی دوران استادی امام خمینی(ره) در بستر تاریخ» نیز جلد دوم از مجموعه حیات روح‌خدا، با همکاری پژوهشکده باقرالعلوم، از سوی شرکت چاپ و نشر بین‌الملل چاپ و روانه بازار کتاب شد.

«سیمرغ سی مرغ» روایتی داستانی از امام خمینی(ره)

«سیمرغ سی مرغ» یک روایت داستانی از زندگی امام خمینی(ره) است. محمد قائم‌خانی در این اثر با قلمی روان و نگاه به مستندات تاریخی روایتی شخصی از زندگی امام نگاشته است. این اثر برای مخاطب جوان نوشته شده است به همین خاطر اتفاقات کم اهمیت و غیرمرتبط حذف شده‌اند و نگاهی اجمالی به زندگی امام از بدو تولد تا زمان رحلت داشته است.

امام از نگاه دیگران

کتاب «امام؛ فراتر از مرزها؛ امام خمینی(ره) در نگاه شخصیت‌ها، تحلیلگران و رسانه‌های بین‌المللی» با گردآوری و تدوین پژمان عرب و نرگس‌سادات مظلومی توسط انتشارات راه‌یار منتشر و راهی بازار نشر شده است.

این‌کتاب مجموعه‌ای از اظهارنظرهای شخصیت‌های مختلف جهان، از چهره‌های دینی و مذهبی گرفته تا اجتماعی و سیاسی و متفکرین را مانند نلسون ماندلا، میشل فوکو، کلیم صدقی، روژه گارودی و … را درباره امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی ایران را شامل می‌شود.

داستانک‌هایی درباره سبک زندگی امام خمینی(ره)

اثر «آن مرد بی نهایت: چند روایت کوتاه از سبک زندگی سید روح الله خمینی» که به تازگی هم رونمایی شده است. چند روایت کوتاه و البته متفاوت از زندگی پر فراز و نشیب آیت‌الله سید روح‌الله خمینی(ره) با تکیه بر سبک زندگی و ویژگی‌های اخلاقی و رفتاری ایشان است. «آن مرد بی‌نهایت» در ۹ فصل تدوین شده و هر فصل کتاب به بخشی از زندگی پرماجرا و پیچیده امام خمینی(ره) اختصاص دارد.

روایت آیت‌الله خامنه‌ای از امام خمینی(ره)

متن محوری کتاب «عبد صالح خدا» برگرفته از مصاحبه اختصاصی مرکز اسناد انقلاب اسلامی در سال ۶۱ جهت ثبت زندگی‌نامه امام خمینی با آیت‌الله خامنه‌ای است که با دیگر خاطرات ایشان از امام خمینی تنظیم شده است. همچنین در این کتاب شاهد تصاویری از دوران مبارزه حضرت امام خمینی(ره) و همچنین گزارش‌های ساواک و شهربانی درباره فعالیت‌های مبارزاتی ایشان هستیم. همگی این تصاویر و گزارش‌ها از جمله اسنادی است که از آرشیو مرکز اسناد انقلاب اسلامی استفاده شده است.

یادداشت‌های یکی از نزدیکان امام خمینی(ره)

نویسنده کتاب «در سایه آفتاب: یادها و یادداشت‌هایی از زندگی امام خمینی(ره)» که از نزدیکان و ارادتمندان امام خمینی(ره) بوده, خاطرات و مشاهدات خود را از زندگانی آن حضرت به نگارش درآورده است. مطالب کتاب در ۱۰ فصل با این عناوین سامان یافته است.

وقتی که یک بعثی از حضور امام در عراق حرف می‌زند!

«روایت دلخواه پسری شبیه سمیر» از آن کتاب‌هایی است که نویسنده در آن به جای شرح صرف تاریخ و رویداد، هنر و تخیلش را به نمایش گذاشته است. در این کتاب با یک رزمنده جوان ایرانی در زمان جنگ هشت ساله همراه می‌شویم که تقدیر او را به وادی السلام نجف در عراق روانه می‌کند. محمدرضا شرفی خبوشان در این رمان روایت‌هایی از ارواح این گورستان را پیش روی خواننده می‌گذارد تا از قِبل آن، صفحاتی از تاریخ دو کشور همسایه بیان شود. در این میان حضور امام خمینی(ره) نیز در این کتاب مشاهده می‌شود؛ جایی که یک راوی بعثی از روزگار تبعید امام در عراق می‌گوید و شرح خود را به ترکیه و قم هم می‌کشاند.

اثری برای آشنایی کودکان با آقا روح‌الله

مجموعه چهار جلدی «قصه‌های امام خمینی و بچه‌ها» اثر مجید ملامحمدی از انتشارات به‌نشر نیز حاوی خاطراتی شنیدنی از خانواده، آشنایان و بچه‌ها با امام خمینی(ره) است. فرازهایی آموزنده و داستان‌هایی اخلاقی از زندگی امام خمینی و ارتباطش با دیگران به ویژه کودکان در سال های قبل و بعد از انقلاب اسلامی نیز در این اثر آمده است.

منبع : خبرگزاری فارس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.