حدیث روز :
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

پنجشنبه, ۱۹ تیر , ۱۴۰۴ Thursday, 10 July , 2025 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2007×
  • آخرین اخبار :

    ایران – صربستان؛ جدال با حریف زخمی برای امیدوار ماندن به اتفاقات خوب قیمت طلا و سکه امروز ۲ تیر؛ قیمت‌ها تثبیت شد سقوط سهام شرکت سازنده جنگنده‌های اف۳۵ و اثبات صداقت مدعای پدافند ایران کالابرگ الکترونیک شارژ شد هم‌صدایی دولت و مردم در بحران؛ بازار کالاهای اساسی تحت نظر دولت است خط قرمز دستگاه قضائی امنیت مردم و نظام است؛آخرین وضعیت زندان اوین شهادت ۲ مادر باردار در حملات وحشیانه صهیونیست‌ها به مردم توان هسته‌ای ایران بومی است، تخریب زیرساخت‌ها بی‌اثر خواهد بود عهد جامعه علمی با ملت ایران؛ آزمایشگاه‌ها و تحقیقات علمی تعطیل نمی‌شود تشکیل تیمی ویژه‌ برای رفع اختلالات کسب و کارهای مجازی متفاوت‌ترین محرم انقلاب اسلامی رقم خواهد خورد؛ اهتزاز پرچم سرخ حسینی نگذاریم روایت‌های دست پایین، بر روایت فتح غلبه کند بیانیه سازمان انرژی اتمی در پی حمله آمریکا به سایت‌های هسته‌ای حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران؛ واکنش‌های متناقض در آمریکا حال و هوای اردوی تیم ملی والیبال ایران؛ این تیم برای یک ملت می‌جنگد کدام بازیکنان داخلی و خارجی در آستانه پیوستن به استقلال قرار دارند؟ شدت نوسان در بازارهای جهانی پس از حمله آمریکا به ایران ایران و ضربات کارآمد اقتصادی به پیکره آمریکا عامل سرویس جاسوسی رژیم صهیونیستی اعدام شد

    پ
    پ

    خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ و ادب: میلاد رنجکش پژوهشگر یادداشتی با محوریت تحریف رسانه و تأثیر آن بر نوجوانان نوشته که برای انتشار در اختیار مهر قرار گرفته است.

    در ادامه مشروح این‌یادداشت را می‌خوانیم؛

    تکنیک تحریف رسانه‌ای در دنیای امروز به ابزاری قدرتمند برای شکل‌دهی به دیدگاه‌ها و رفتارهای اجتماعی تبدیل شده است. این تحریف، به ویژه برای نوجوانان که در دوران رشد و شکل‌گیری هویت خود هستند، تأثیرات منفی زیادی به‌دنبال دارد. رسانه‌ها با استفاده از این تکنیک، می‌توانند نوجوانان را به سمت تصورات غیرواقعی هدایت کنند و تصویری غلط از جامعه یا سبک زندگی به آن‌ها ارائه دهند. به‌طور مثال، در بسیاری از فیلم‌ها و تبلیغات، الگوهای رفتاری نادرست

    به‌عنوان رفتارهای جذاب و مطلوب معرفی می‌شوند که نوجوانان به‌راحتی تحت تأثیر قرار می‌گیرند.

    این تکنیک‌های تحریف می‌توانند باعث اضطراب، سردرگمی و کاهش اعتماد به نفس در نوجوانان شوند. وقتی نوجوانان در معرض تصاویری از زندگی‌های بی‌دغدغه و موفقیت‌های دست‌یافتنی در رسانه‌ها قرار می‌گیرند، ممکن است احساس کنند که برای رسیدن به این استانداردها باید زندگی خود را مطابق با آنچه که در رسانه‌ها به نمایش گذاشته می‌شود، تنظیم کنند. این فشارها می‌توانند مشکلات روانی و اجتماعی به‌دنبال داشته باشند، زیرا نوجوانان قادر به تطبیق با این استانداردهای غیرواقعی نیستند.

    علاوه بر این، تحریف اطلاعات رسانه‌ای می‌تواند برداشت‌های نادرستی از هویت فرهنگی و اجتماعی ایجاد کند. زمانی که رسانه‌ها فرهنگ‌ها، اقوام یا گروه‌های خاصی را به‌صورت منفی یا تحریف‌شده نشان می‌دهند، نوجوانان ممکن است دیدگاه‌های تعصبی و پیش‌داوری پیدا کنند و از درک صحیح هویت خود و دیگران محروم شوند. بنابراین، آگاهی‌رسانی به نوجوانان در زمینه شناسایی این تحریف‌ها و آموزش‌های رسانه‌ای می‌تواند به آن‌ها کمک کند تا از آسیب‌های آن‌ها در امان بمانند.

    برای مقابله با این چالش، نیاز است که رسانه‌ها به مسئولیت اجتماعی خود توجه بیشتری داشته باشند و به‌جای استفاده از تحریف برای جذب مخاطب، اطلاعات صحیح و مبتنی بر حقیقت را ارائه دهند. علاوه بر این، آموزش‌های رسانه‌ای در مدارس و خانواده‌ها باید تقویت شود تا نوجوانان به ابزارهای تشخیص و مقابله با تحریف دست پیدا کنند. در نهایت، ایجاد محیطی سالم و آگاهانه می‌تواند به نوجوانان کمک کند تا در برابر تحریف‌های رسانه‌ای ایستادگی کنند.

    *کارگروه رسانه و تکنولوژی تأویل

    منبع : خبرگزاری مهر

    ثبت دیدگاه :

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پیشخوان پرس منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.