ماجرای کشف پوست یوزپلنگ/ مادر «آذر» و «توران» سلاخی شده است؟!

کشف یک تخته پوست یوزپلنگ ایرانی در مهدی‌شهر در روزهای اخیر خبرساز شد؛ اما آیا مادر «آذر» و «توران» سلاخی شده است؟!

ماجرای کشف پوست یوزپلنگ/ مادر «آذر» و «توران» سلاخی شده است؟!

خبرگزاری فارس- سمنان: یوزپلنگ آسیایی، سوژه پرطرفدار این روزهای ایرانی‌هاست. حساسیت‌های خاصی که روی یوز ایرانی ایجاد شده، گرچه از جهات مختلف مطلوب و حافظ این گونه ارزشمند جانوری است؛ اما به خبرهای ضدونقیض در حوزه محیط‌زیست نیز دامن زده است.

همین چند روز پیش بود که پلیس اعلام کرد قاچاقچی پوست یک قلاده یوزپلنگ آسیایی را دستگیر کرده و از او، یک قبضه سلاح شکاری غیرمجاز نیز کشف شده است.

مهم‌تر از دستگیری این فرد، مکان اقامت او بود: «مهدی‌شهر»! منطقه‌ای که ذهن‌ها را به‌سرعت به سمت چوپان مهدی‌شهری و پیدا شدن دو توله‌یوز «آذر» و «توران» توسط او در پارک ملی توران برد.

آن زمان، رسانه‌ها نوشتند که «دو توله یوز تازه به دنیا آمده در توران آن هم توسط یک چوپان بدون اینکه مادری در کار باشد، یافت شد. ماجرایی که محیط‌زیست استان سمنان آن را تعریف کرد، این بود که این چوپان در توران شاهرود در حال گذر بود که سگ‌هایش شروع به سروصدا می‌کنند و او متوجه می‌شود چیزی در گوشه‌ای پیدا کرده‌اند؛ وقتی جلو می‌رود، دو توله یوز را می‌بیند و به محیط‌زیست اطلاع می‌دهد».

ابهامات ماجرا از همان روزهای اول ادامه داشت و خبر پیدا شدن یک تخته پوست یوزپلنگ ایرانی در مهدی‌شهر به این ابهام‌ها دامن زد و چند گزاره مختلف را پیش روی فعالان محیط‌زیست قرار داد؛ اما واقعیت ماجرا چیست؟

🔻 تصویری زیبا از «آذر» و «توران» در پارک ملی توران

پوستش را می‌کَنیم!

نخستین خبر از کشف پوست یک قلاده یوزپلنگ ایرانی را پایگاه خبری پلیس منتشر کرد؛ خبری که کمی بعدتر، سایر رسانه‌ها نیز منتشر کردند.

پلیس در خبر خود، با عنوان «پوست قاچاقچی پوست یوزپلنگ کنده شد»، به نقل از سرهنگ عباس عرب، فرمانده انتظامی شهرستان مهدی‌شهر نوشته بود: در پی کسب خبری مبنی بر نگهداری پوست یک قلاده یوزپلنگ توسط شخصی در شهرستان مهدی‌شهر، موضوع در دستور کار فوری پلیس قرار گرفت.

فرمانده انتظامی شهرستان مهدی‌شهر گفت که با انجام اقدامات اطلاعاتی و بررسی‌های همه‌جانبه مأموران پلیس اطلاعات شهرستان، پس از تأیید خبر، با هماهنگی قضایی فرد موردنظر شناسایی و دستگیر شد.

عرب به بازرسی منزل متهم و کشف یک تخته پوست یوزپلنگ آسیایی به همراه یک قبضه سلاح شکاری غیرمجاز اشاره و اضافه کرد: کارشناسان ارزش پوست کشف‌شده را بالغ بر دو میلیارد ریال عنوان کردند.

وی با بیان اینکه متهم به خرید و فروش پوست انواع حیوانات وحشی با همکاری شکارچیان غیرمجاز منطقه اعتراف کرد، گفت: در این خصوص، پرونده‌ای تشکیل و به مراجع قضایی ارسال شد.

🔻 گزارش ویژه فارس از پارک ملی توران را ببینید

گمانه‌زنی‌های فعالان محیط‌زیست

پس از انتشار خبر کشف پوست یوز ایرانی در مهدی‌شهر، گمانه‌زنی‌های فعالان محیط‌زیست به‌سرعت در برخی رسانه‌های رسمی و به‌ویژه در فضای مجازی آغاز شد.

عده‌ای از دوستداران حیات‌وحش با اشاره به سابقه پیدا شدن آذر و توران و ارتباط آنها با یک چوپان مهدی‌شهری، ابراز نگرانی می‌کردند که نکند این پوست مربوط به مادر این دو توله یوز ایرانی باشد.

برخی هم تندتر نوشتند و عقیده داشتند چوپان مهدی‌شهری باید بازداشت و بازجویی شود که آیا او یا سگ‌های گله‌اش، مادر توله یوزها را کشته و پوستش را کنده‌اند یا خیر؟

🔻 بخشی از گمانه‌زنی‌های فعالان محیط‌زیست

پوست کشف‌شده ربطی به مادر آذر و توران ندارد

به‌هرحال، کشف یک تخته پوست یوزپلنگ در شهرستان مهدی‌شهر در روزهای اخیر، همچنان نگرانی‌هایی را برای علاقه‌مندان به حیات‌وحش به‌ویژه یوزپلنگ ایرانی ایجاد کرد و برخی این شائبه را مکرر مطرح می‌کردند که این پوست شاید مربوط به مادر آذر و توران باشد که توسط یک چوپان مهدی‌شهری در منطقه حفاظت‌شده خارتوران شاهرود پیدا شده بودند.

اما حسن قاضی‌نژاد، رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان مهدی‌شهر با اشاره به اطلاعاتی که از پوست کشف‌شده یک یوزپلنگ ایرانی به دست آمده، می‌گوید: با بررسی‌های انجام‌شده و ارزیابی یال‌های یوز، به این نتیجه ابتدایی رسیدیم که این یوزپلنگ زیر دو سال سن داشته است.

وی افزود: ترک‌ها و موکتی که روی این پوست چسبیده شده بود، نشان می‌دهد که خود پوست قدمت بالایی دارد؛ هنوز البته جنسیت یوزپلنگ مشخص نیست و به کارشناسی‌های بیشتری نیاز دارد که به‌زودی اعلام خواهد شد.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان مهدی‌شهر با اشاره به اینکه این پوست ربطی به مادر دو توله‌یوز آذر و توران که اخیراً در پارک ملی توران پیدا شدند، ندارد، گفت: دلیل انتشار خبر کشف پوست، جلوگیری از نامهربانی به طبیعت و زیستگاه یوز ایرانی است.

شماری از مخاطبان فارس با ثبت پویشی در سامانه «فارس من» با عنوان «ضرورت مراقبت‌های ویژه از توله یوزپلنگ‌های پارک توران» خواستار توجه بیشتر به یوزهای آسیایی شده‌اند (اینجا حمایت کنید).

تصویر پوست یوز ایرانی در ابتدای خبر تزئینی است و تاکنون هیچ تصویری از پوست کشف‌شده توسط اداره کل محیط‌زیست استان سمنان منتشر نشده است.

منبع : خبرگزاری مهر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.