حدیث روز :
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

جمعه, ۲۸ دی , ۱۴۰۳ Friday, 17 January , 2025 ساعت تعداد کل نوشته ها : 36570×
  • آخرین اخبار :

    رهبر انقلاب: صبر و ایستادگی مردم و مقاومت فلسطین، رژیم صهیونیستی را وادار به عقب‌نشینی کرد ریسک سوپرجام برای مدیرعامل پرسپولیس؛ باقری شمشیر دولبه سرخپوشان قیمت هفتگی کالاهای اساسی + جدول؛ هر دست کله و پاچه ۹۸۰ هزار تومان شد مرندی پاسخ داد؛ تعارض منافع چگونه منجر به افزایش قیمت داروها می‌شود؟ حضرت زینب کبری (س) کنشگری فعال و آگاه به زمان بودند دهخدا باید بیشتر شناخته شود؛ محاسن و انتقادات به لغت‌نامه دَخو برگزاری نمایشگاه صنایع دستی درشهریار گرامیداشت اولین سالگرد زنده یاد استاد قاسم نخجوانی در امامزاده هارون کردامیر شهریار صنایع و شهرک‌های صنعتی استان تهران برای تأمین نیروی کار ماهر هنرستان احداث کنند صفر تا ۱۰۰ دومین روز از سفر استاندار تهران به ری؛چالش ها موشکافی شد آئین خشت‌گــــذاری دبستان ۹ کلاسه خیّرساز در روستای الورد با حضور فرماندار شهرستان شهریار خیرین مدرسه ساز پا پیش گذاشتند؛ آغاز ساخت یک هنرستان پیشرفته در شهریار صفحه اول روزنامه های ۵ شنبه۲۷ دی ۱۴۰۳ سرلشکر باقری: وابستگی به قدرت‌های بزرگ سرنوشتی جز ذلت و خواری به همراه ندارد زمان بررسی مدارک استقلال و پرسپولیس برای صدور مجوز حرفه‌ای مشخص شد برنامه اصلاح نظام اداری دولت چهاردهم ابلاغ شد تورم مواد خوراکی، سفره خانواده‌ها را کوچک کرده است کنار گذاشتن موضوع نشانه های ظهور و آخر الزمان اشتباه بزرگی است نوجوانان، قربانیان تحریف رسانه‌ای!

    پ
    پ

    به گزارش خبرگزاری مهر، یوسفعلی میرشکاک شاعر، پژوهشگر و عضو هیأت داوران پنجمین جایزه «فارسی‌سینما» در چهل‌ودومین جشنواره فیلم فجر درباره کارکرد و تأثیر جایزه «فارسی‌سینما» بر سینما گفت: سعی دفتر پاسداشت زبان فارسی حوزه هنری در توجه به زبان فیلم‌ها و تعلق جایزه به آن‌ها ممکن است به زودی ثمربخش نباشد اما تردیدی نیست که اگر تداوم پیدا کند، تأثیری عمیق بر کار فیلمنامه نویسان و کارگردانان خواهد گذاشت.

    وی زبان در جهان کنونی را مغلوب تصویر و تکنیک پنداشت و گفت: بحران زبان به جایی رسیده که امکان تفکر را دشوار کرده و تفهیم و تفاهم را به محال نزدیک کرده است. مولای متقیان می‌فرماید بشر بدون زبان جیفه (مردار) است. آیا در تمام کشورها و به ویژه کشورهای جهان سوم می‌شود با پریشانی زبان مبارزه کرد؟ در روزگار ما برخلاف گذشته شاعران نگهبانان زبان نیستند. رسانه‌های فراگیر دیداری و شنیداری به جای شاعران نشسته‌اند و عهده‌دار چند و چون زبان کسانی هستند که تفاوت و تمایزی از توده‌های فاقد هویت ندارند. با این مشکل، که گواه بحران فرهنگ و اخلاق است، چه باید کرد؟

    این‌داور جایزه فارسی سینما در ادامه، یکی از راه‌های مقابله با این وضع را جدی گرفتن زبان سینما دانست و گفت: سینما و به عبارت دقیق‌تر فیلم و سریال در روزگار ما نه تنها آموزگار منش و بینش صورت غالب مردم شده بلکه آموزگار زبان آن‌هاست. از همین رو، پرداختن به زبان و چند و چون آن، یکی از وظایف نهادهای فرهنگی و هنری است.

    میرشکاک گفت: نمی‌توان از سینماگران توقع داشت گیشه را فدای سلامت زبان کنند. چاره‌اندیشی برای زبان، وظیفه آموزش و پرورش است، اما می‌شود به زبان و تمام ساحات آن در سینما توجه کرد و دست‌اندرکاران این صناعت را برانگیخت که نگران انحطاط زبان باشند و با مبتذل شدن زبان در فیلم از در موافقت درنیایند هرچند که ابتذال زبان، مایه استقبال توده‌های علاقمند به سینما باشد. ما در عصری به سر می‌بریم که تحکم بی‌تأثیر است. جلب کردن توجه اهل فن به زبان و برای این توجه تمایز قائل شدن، کم و بیش مؤثر واقع می‌شود.

    وی افزود: سلامت و بیماری زبان یکسره در گروِ سینما است. سینما به عنوان فراگیرترین و مؤثرترین پدیده‌ای که در خرد و روان انسان (به معنای عام لفظ) تصرف می‌کند، باید بیش از پیش جدی گرفته شود. سینمای هالیوود طی کمتر از یک قرن توانست در تمام جهان مردم را همرنگ کند. سینمای هالیوود آنچه را فرهنگ آمریکایی می‌نامیم، نه تنها بر مشرق زمین بلکه در اروپا نیز رواج داد و هرچند امثال ژان بودریار، جامعه‌شناس، فیلسوف و نظریه‌پرداز پسامدرنیته و پساساختارگرایی، نوشتند و پرهیز دادند، اما کاری از پیش نبردند.

    این‌شاعر در ادامه گفت: بازگرداندن مردم از راهی که هالیوود گشوده، محال است اما می‌توان با توجه به زبان فارسی در منش و بینش مردم نیز تصرف کرد و از دشواری رسیدن به مقصود مأیوس نشد. از این معنا غافل نیستیم که زبان همچون اخلاق در گرو معاش است اما حتی اگر خردک شرری از هویت ویژه قوم ایرانی باقی مانده باشد، می‌توان از آن آتشی برافروخت.

    هیأت داوران پنجمین جایزه «فارسی‌سینما» در چهل‌ودومین جشنواره فیلم فجر متشکل از آزیتا افراشی، محمود توسلیان، مجید رضابالا، احمد شاکری، مهدی صالحی، ناصر فیض، هادی مقدم‌دوست و یوسفعلی میرشکاک، فیلم‌های آغوش باز، پروین، پرویزخان و صبح‌اعدام را به عنوان فیلم‌هایی که از لحاظ کاربرد زبان فارسی درخور تقدیرند معرفی کردند.

    مراسم پایانی پنجمین جایزه «فارسی سینما» به زودی با تقدیر از فیلم‌های برگزیده برگزار می‌شود.

    منبع : خبرگزاری مهر

    ثبت دیدگاه :

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پیشخوان پرس منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.