حدیث روز :
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

جمعه, ۱۹ بهمن , ۱۴۰۳ Friday, 7 February , 2025 ساعت تعداد کل نوشته ها : 36629×
  • آخرین اخبار :

    صفحه اول روزنامه های یکشنبه ۱۴ بهمن ۱۴۰۳ نیروی دریایی سپاه از شهر موشکی جدیدی در سواحل جنوبی رونمایی می‌کند باشگاه ترکیه‌ای درخواست پرسپولیس برای جذب یک بازیکن را رد کرد هواشناسی ایران ۱۳ بهمن؛ ورود سامانه بارشی برف و باران به ۵ استان زیان سنگین خودروسازان در پاییز؛ زیان انباشته ۲۲۳ همت شد! سفره سلامت ۱۷ مؤسسه از مردم جداست شرکت بیش از ۵۲۰۰ هیئت در مهرواره هوای نو؛ هیئت ها پیشران گام دوم انقلاب اسلامی هستند شوق دیدار و بازتاب سخنرانی امام در رسانه های خارجی؛ واکنش اسرائیل به بازگشت امام به ایران صفحه اول روزنامه های شنبه ۱۳ بهمن ۱۴۰۳ درخواست وزارت بهداشت برای تشکیل کارگروه اضطرار آلودگی هوا «عرفان» در اندیشه امام در تحقق حکومت دینی بروز و ظهور پیدا می‌کند دوازدهم بهمن ۵۷؛ رویدادی کلیدی و سرنوشت‌ساز در تاریخ معاصر رونمایی از تقریظ رهبر انقلاب و انتصاب رئیس شورای سیاستگذاری نمایشگاه کتاب ۱۱ سال ناکامی در طرح ترویج زایمان طبیعی شب اول ماه شعبان چه اعمالی دارد؟ ؛ ثواب روزه داری و صدقه در ماه پیامبر صفحه اول روزنامه‌های چهارشنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۳ برگزاری آزمون های میاندوره ای سراسری انجمن خوشنویسان در شهریار بعثت پیام آور عدالت و کرامت انسانی است خیرین و مسئولین شهرستان شهریار پای کار نهضت مدرسه سازی

    پ
    پ

    خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ و ادب: میلاد رنجکش پژوهشگر یادداشتی با محوریت تحریف رسانه و تأثیر آن بر نوجوانان نوشته که برای انتشار در اختیار مهر قرار گرفته است.

    در ادامه مشروح این‌یادداشت را می‌خوانیم؛

    تکنیک تحریف رسانه‌ای در دنیای امروز به ابزاری قدرتمند برای شکل‌دهی به دیدگاه‌ها و رفتارهای اجتماعی تبدیل شده است. این تحریف، به ویژه برای نوجوانان که در دوران رشد و شکل‌گیری هویت خود هستند، تأثیرات منفی زیادی به‌دنبال دارد. رسانه‌ها با استفاده از این تکنیک، می‌توانند نوجوانان را به سمت تصورات غیرواقعی هدایت کنند و تصویری غلط از جامعه یا سبک زندگی به آن‌ها ارائه دهند. به‌طور مثال، در بسیاری از فیلم‌ها و تبلیغات، الگوهای رفتاری نادرست

    به‌عنوان رفتارهای جذاب و مطلوب معرفی می‌شوند که نوجوانان به‌راحتی تحت تأثیر قرار می‌گیرند.

    این تکنیک‌های تحریف می‌توانند باعث اضطراب، سردرگمی و کاهش اعتماد به نفس در نوجوانان شوند. وقتی نوجوانان در معرض تصاویری از زندگی‌های بی‌دغدغه و موفقیت‌های دست‌یافتنی در رسانه‌ها قرار می‌گیرند، ممکن است احساس کنند که برای رسیدن به این استانداردها باید زندگی خود را مطابق با آنچه که در رسانه‌ها به نمایش گذاشته می‌شود، تنظیم کنند. این فشارها می‌توانند مشکلات روانی و اجتماعی به‌دنبال داشته باشند، زیرا نوجوانان قادر به تطبیق با این استانداردهای غیرواقعی نیستند.

    علاوه بر این، تحریف اطلاعات رسانه‌ای می‌تواند برداشت‌های نادرستی از هویت فرهنگی و اجتماعی ایجاد کند. زمانی که رسانه‌ها فرهنگ‌ها، اقوام یا گروه‌های خاصی را به‌صورت منفی یا تحریف‌شده نشان می‌دهند، نوجوانان ممکن است دیدگاه‌های تعصبی و پیش‌داوری پیدا کنند و از درک صحیح هویت خود و دیگران محروم شوند. بنابراین، آگاهی‌رسانی به نوجوانان در زمینه شناسایی این تحریف‌ها و آموزش‌های رسانه‌ای می‌تواند به آن‌ها کمک کند تا از آسیب‌های آن‌ها در امان بمانند.

    برای مقابله با این چالش، نیاز است که رسانه‌ها به مسئولیت اجتماعی خود توجه بیشتری داشته باشند و به‌جای استفاده از تحریف برای جذب مخاطب، اطلاعات صحیح و مبتنی بر حقیقت را ارائه دهند. علاوه بر این، آموزش‌های رسانه‌ای در مدارس و خانواده‌ها باید تقویت شود تا نوجوانان به ابزارهای تشخیص و مقابله با تحریف دست پیدا کنند. در نهایت، ایجاد محیطی سالم و آگاهانه می‌تواند به نوجوانان کمک کند تا در برابر تحریف‌های رسانه‌ای ایستادگی کنند.

    *کارگروه رسانه و تکنولوژی تأویل

    منبع : خبرگزاری مهر

    ثبت دیدگاه :

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پیشخوان پرس منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.