فعالان فرهنگی در فضای مجازی دست به کار شوند

مهدی اسماعیلی مدرس و فعال رسانه در گفت و گو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با فعالیت‌های فرهنگی در ایامی که درگیر کرونا هستیم،اظهار کرد: زمانی که خبری از کرونا نبود ذهن آشفته‌ ما هزار اقدام انجام نشده و صد‌ها پروژه ناتمام را هر روز گوشزد می‌کرد و ده‌ها فکر عملی نشده داشتیم؛ کرونا که از راه رسید کار‌های جمعی و بیرونی، مشغله‌های اداری و اجرایی ما تمام شد، اما کماکان با داشتن وقت آزاد نشسته ایم و دست روی دست گذاشته ایم، پس کجا رفت دغدغه داشتن زمانی آزاد برای کار‌های تلنبار شده که نیاز به زمان داشت؟

وی تولید محتوای فرهنگی را لازمه جامعه ناامید امروز دانست و افزود: ارائه طرح‌های کاربردی برای حل مشکلات کشور، مطالعه در زمینه‌های مختلف رسانه و فراگیری آموزش‌های تولید محتوا در فضای مجازی باید از مهم‌ترین اقدامات ما فرهنگیان باشد؛ همه‌ ما نیاز به اشراف بر نحوه کار در رسانه داریم و نیاز است به آن ورود کنیم تا از جامعه جهانی عقب نمانیم، فعالان فرهنگی دست به کار شوند؛ تصور کنیم کرونا خیال رخت بستن ندارد، باید چه کرد؟ مدتی است انجام برنامه‌های فرهنگی منحل شده است، و دیگر نمی توان در اجتماعات فرهنگی شرکت کرد پس نباید بستر مجازی را با سهل انگاری از دست بدهیم.

اسماعیلی در راستای انجام امورفرهنگی در شبکه‌های مجازی پیشنهاد کرد که افراد با شبکه‌ها و صفحه‌های مختلف مجازی از قبیل توییتر، اینستاگرام و… آشنا شده و نحوه‌ موثر کارکردن و تولید محتوا در این صفحه‌ها را یاد بگیرند؛ امروزه مشکل اساسی فعالان شبکه‌های مجازی این است که غالبا محتوایی ضعیف و کپی شده را منتشر می‌کنند و بسیار کم به تولید محتوا می‌پردازند، بنابراین روش‌های تولید محتوا‌های فرهنگی و همچنین جذاب سازی آن‌ها در راس امور فرهنگی قرار دارد؛ خوب است از این فرصت به وجود آمده نهایت استفاده را بکنیم خصوصا در دنیای مجازی فعالیت‌های فرهنگی را بیشتر از قبل پیش ببریم تا بتوانیم در رشد و اعتلای فرهنگ غنی اسلامی ایرانی موفق عمل کنیم.

پژوهشگر فرهنگی اسلامی گفت: تبدیل ایده‌ها و اقدامات و انتقال آن از دنیای حقیقی به قالب فضای مجازی با آرایشی مجازی و مخاطب پسند می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد و با آموزش هنر جذب از طریق رسانه به متصدیان، فرهنگ همیشه جاویدمان را تقویت کند؛ آموزش داشته‌ها به نیرو‌های فرهنگی، پاسخ رسانه‌ای دیجیتالی به شبهات پیش آمده، گلچین محتوای مورد نیاز مخاطب، دسته بندی و ارائه آن، ورود و آشنایی با عرصه‌های عرضه محتوا مانند آپارات و یوتیوب و … همه این‌ها اقداماتی هستند که قبل از کرونا فعالان فرهنگی زمان لازم برای انجامشان را نداشتند، حالا باید دید آیا مسئولان و فعالان فرهنگی کشور این فرصت را غنیمت می‌دانند یا هنوز هم بهانه جویی می‌کنند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.