برای خرید کیا سورنتو به چه بودجه‌ای نیاز خواهیم داشت؟

شاسی‌بلندهای کیا از ابتدای ورود به بازار کشورمان به دلیل ظاهر جذاب و پیشرانه‌های قدرتمند، توانستند جایگاه منحصر به فردی در بین مصرف‌کنندگان ایرانی پیدا کنند. این روند با عرضه خودروهایی همچون کیا اسپورتیج و کیا موهاوی آغاز شد و با نسل‌های جدیدتر کیا سورنتو ادامه یافت. پس از ایجاد محدودیت در واردات خودروهای با حجم موتور بیش از ۲۵۰۰ سی سی، کیا سورنتو به عنوان بزرگترین شاسی‌بلند برند کیا در ایران، جایگزین کیا موهاوی شد که آخرین نسخه‌های نسل سوم آن در فاصله سال‌های ۲۰۱۵ الی ۲۰۱۸ وارد بازار کشورمان شدند.

تولید کیا سورنتو به عنوان یک شاسی بلند سایز متوسط از سال ۲۰۰۲ آغاز شد و تاکنون چهار نسل از این خودرو به بازار جهانی عرضه شده است. نسل اول این خودرو با نام کیا سورنتو BL شناخته می‌شود که واردات آن به کشورمان طی سال‌های ۲۰۰۸ الی ۲۰۰۹ صورت گرفت. طراحی شبه آمریکایی این نسل به همراه پیشرانه قدرتمند از جمله مشخصات بارز کیا سورنتو BL‌ بود.

نسل دوم کیا سورنتو با کد اتاق XM شناخته می‌شود و این نسل دوره واردات طولانی‌تری به بازار ایران داشت. نسخه‌های اصلی این خودرو با مدل ۲۰۱۰ الی ۲۰۱۲ و نمونه‌های فیس‌لیفت با مدل ۲۰۱۳ در بازار کشورمان موجود هستند.

و در پایان به نسل سوم این خودرو یا کیا سورنتو UM می‌رسیم که واردات آن طی سال‌های ۲۰۱۵ الی ۲۰۱۸ به بازار کشورمان صورت گرفت. کیا سورنتو UM اکنون درگیر محدودیت‌ واردات شده بود و مشتریان ایرانی دیگر قادر نبودند نسخه‌های شش سیلندر این خودرو را خریداری کنند اما اکنون آپشن‌های بیشتری نسبت به نسل قبل در اختیار آن‌ها قرار گرفته بود.

وحدت رویه در طراحی کیا سورنتو

اگر تصاویر مربوط به فیس لیفت نسل دوم کیا سورنتو و نسل سوم این خودرو را مشاهده کنید، حتما متوجه خواهید شد که چهره کیا سورنتو در نسل دوم و سوم شباهت زیادی به یکدیگر دارند و این شباهت به خصوص در نمای جلو بیشتر حس می‌شود. به نظر می‌رسد کیا به رویه واحدی برای طراحی کیا سورنتو رسیده و این نما را در هر نسل تکرار می‌کند. حتی چهره روبرویی نسل چهارم کیا سورنتو نیز که طراحی متفاوتی نسبت به نسل دوم و سوم دارد، در حقیقت یک فیس لیفت سنگین بر روی نسل سوم محسوب می‌شود. با این وجود نمای متفاوت در قسمت جانبی و پشتی موجب شده تا مخاطبان به راحتی تفاوت میان نسل دوم، سوم و چهارم کیا سورنتو را تشخیص دهند.

نسل سوم کیا سورنتو در سال ۲۰۱۸ مورد یک فیس لیفت جزئی قرار گرفت و برخی المان‌های ظاهری این خودرو تغییر کردند. نمونه‌های معدودی از کیا سورنتو ۲۰۱۸ در بازار ایران نیز موجود هستند که به دلیل تقاضای زیاد از سمت خریدار، قیمت بالایی برای آن‌ها تعیین می‌شود.

رقابت وارداتی‌های گران‌قیمت

درست در زمانی که کراس‌اوورهای رنگارنگ چینی همچون چری تیگو ۵، بی وای دی S6، جک S5 و هاوال H2 بازه شلوغ شاسی‌بلندهای محدوده صد میلیون تومان را به تسلط خود درآورده بودند، در ناحیه‌های فوقانی بازار رقابت دیگری میان شاسی‌بلندهای ژاپنی و کره‌ای شکل گرفته بود.

در کلاس شاسی‌بلندهای سایز متوسط وارداتی، کیا سورنتو به همراه هیوندای سانتافه دو نماینده کره‌ای ها بودند در حالی‌که تویوتا راو ۴ به عنوان محصولی ژاپنی قصد عرض اندام را داشت. هوندا CR-V نیز می‌توانست خودرو موفقی در این بازه باشد اما عرضه محدود آن را به حاشیه نشین بازار تبدیل کرد. بعدها میتسوبیشی اوتلندر جایگزین این خودرو در رقابت شاسی‌بلندهای سایز متوسط شد.

همزمان با عرضه نسل جدید کیا سورنتو به بازار، دو رقیب اروپایی دیگر نیز به این رقابت افزوده شدند. رنو کولئوس جدید با طراحی مشتری پسند از سوی نگین خودرو و نیسان ایکس تریل نیز توسط جهان نوین آریا آمده بودند تا شاسی‌بلندهای کره‌ای و ژاپنی را به چالش بکشند. این رقابت داغ تا واپسین سال واردات خودرو یعنی سال ۲۰۱۸ میلادی ادامه یافت.

در این میان محبوبیت گسترده کیا سورنتو UM در کنار واردات گسترده آن، سبب شد تا این خودرو بازار دست دوم پررونقی نسبت به رقبا داشته باشد. شاید بتوان تنها رقیب قابل عنوان کیا سورنتو در زمینه بازار داغ خرید و فروش را تویوتا راو ۴ دانست که به دلیل تویوتا بودن مورد توجه مشتریان قرار گرفته است.

علاوه بر بازار خرید و فروش پررونق، کیا سورنتو UM مزایای دیگری نیز دارد. برای مثال این خودرو از نظر امکانات رفاهی یکی از بهترین‌ شاسی‌بلندهای سایز متوسط بازار است و اکثر نسخه‌های وارد شده از آن به خوبی مجهز شده‌اند.

با وجود تغییر سبک طراحی کیا سورنتو در نسل دوم و سوم، همچنان رگه‌های طراحی آمریکایی در ظاهر کیا سورنتو UM دیده می‌شوند و این ظاهر جذاب نیز یکی دیگر از مزایا این خودرو محسوب می‌شود. در حالی‌که خودروهایی همچون تویوتا راو ۴ و هیوندای سانتافه DM سبک و سیاق آسیایی دارند، کیا سورنتو UM به محصولی از شرکت فورد شباهت دارد که نشان کیا بر روی آن چسبانده شده است.

و در پایان سه ردیفه بودن کیا سورنتو UM مزیتی قابل ذکر اما نه چندان مهم برای این خودرو محسوب می‌شود. اکثر نسخه‌های برادر این خودرو یعنی هیوندای سانتافه DM با دو ردیف صندلی به بازار عرضه شده‌اند اما کیا سورنتو سه ردیف صندلی دارد که البته صندلی‌های ردیف عقب تنها برای کودکان و نوجوانان قابل استفاده است.

مشخصات فنی، اصلی‌ترین نقطه ضعف کیا سورنتو

در یک جمع‌بندی کلی و به نظر خریدار، شاید کیا سورنتو UM مجموعه‌ای از مزایا باشد که یک نقطه ضعف در مقابل آن‌ها به حساب نمی‌آید اما این عیب عمده پس از ورود رقبای تازه نفس بیشتر از گذشته محسوس شد. نسل سوم کیا سورنتو با پیشرانه‌های متفاوتی به بازار عرضه شد، به گونه‌ای که مشتری قادر بود از بین هشت پیشرانه، یکی را برای سورنتو خود انتخاب کند.

از بین پیشرانه‌های قابل انتخاب، کیا سورنتو UM با پیشرانه چهارسیلندر ۲.۵ لیتری GDi به بازار ایران راه پیدا کرد و برادرش یعنی هیوندای سانتافه با همین پیشرانه اما از نوع MPi به دست مشتریان ایرانی رسید. نسخه‌های GDi راندمان بالاتری نسبت به نسخه‌های تزریق غیر مستقیم سوخت یا MPi ارائه می‌دهند اما در مقابل کیفیت سوخت مصرفی حساسیت بیشتری دارند.

کیا سورنتو UM‌ به کمک این پیشرانه و گیربکس شش سرعته اتوماتیک می‌تواند در مدت زمان ۱۲ ثانیه از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر بر ساعت دست یابد که البته این رقم در شرایط شهری همانند تهران به ۱۴ ثانیه نیز خواهد رسید.

یکی دیگر از معایب کیا سورنتو UM در بازار ایران به نحوه خدمت رسانی این خودرو باز می‌گردد. متاسفانه شرکت واردکننده خدمات خوبی به مالکان خودروهای سورنتو ارائه نداده است و تامین قطعات مصرفی همچون لنت ترمز برای این خودرو به شدت دشوار تلقی می‌شود. به همین دلیل بسیاری از مالکان کیا سورنتو پس از مدتی نسبت به فروش این خودرو و خرید محصولاتی همچون تویوتا راو ۴ یا هیوندای سانتافه اقدام می‌کنند.

برای خرید کیا سورنتو UM به چه بودجه‌ای نیاز است؟

نسل چهارم کیا سورنتو در دو تیپ ساده و جی تی لاین وارد بازار ایران شده که نسخه‌های جی تی لاین از مقبولیت بیشتری بین مشتریان برخوردار بوده‌اند. با وجود گذشت دو سال از توقف واردات، همچنان نسخه‌های صفر کیلومتر کیا سورنتو UM در تیپ جی تی لاین با قیمتی گزاف به فروش می‌رسند. اکنون برای خرید کیا سورنتو در نسل سوم و با تیپ جی تی لاین، نیاز به بودجه‌ای بین دو میلیارد و نیم الی دو میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان خواهید داشت.

در شرایط فعلی بازار، بعید به نظر می‌رسد بتوانید نسخه‌های سالم و کارکرده کیا سورنتو جی تی لاین را با قیمتی کمتر از دو میلیارد تومان خریداری کنید و اگر به دنبال خرید کیا سورنتو با بودجه کمتر از دو میلیارد تومان هستید، تنها تیپ ساده این خودرو در دسترس شما خواهد بود که شامل مدل‌های ۲۰۱۵ می‌شوند. اکثر نسخه‌های کارکرده تیپ جی تی لاین از کیا سورنتو نسل سوم نیز در بازه قیمتی کمتر از دو میلیارد و چهارصد میلیون تومان قرار دارند.

 

 

 

منبع:خودروبانک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.