شاید آمدن «بایدن» شرایط را برای ایران بدتر کند

خبرگزاری مهر، گروه سیاست-سیدمهدی حسینی؛ جریان اصلاحات پس از شکست در انتخابات مجلس یازدهم در حالی خود را برای آوردگاه نفس‌گیر و حساس ۱۴۰۰ آماده می‌کند، که نهاد اجماع ساز این جریان به تازگی متولد شده است؛ ۳۰ دبیرکل یا نماینده ۳۰ حزب اصلاح طلب در کنار ۱۰ تن از شخصیت‌های حقیقی و البته غیرحزبی، به عنوان نهاد اجماع ساز اصلاحات، قرار است به عنوان سازوکار انتخاباتی این جریان سیاسی در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و همچنین انتخابات شوراهای شهر و روستا فعالیت کنند تا تصمیم نهایی از سوی این نهاد اتخاذ شود.

صرف نظر از رویکرد اصلاح طلبان در قبال سازمان جدید انتخاباتی، چالش دیگری که آنها برای انتخابات ۱۴۰۰ با آن مواجه هستند، دیدگاه مختلف احزاب این جریان در حوزه مصادیق و انتخاب کاندیدای نهایی است. در شرایطی که طیفی از اصلاح طلبان معتقدند که تنها راه حضور در انتخابات، معرفی اصلاح طلبی شناسنامه‌دار است برخی دیگر از اصلاح طلبان معتقدند «اصلاحات مُرده است»؛ در این راستا، صادق زیباکلام با سر دادن شعار «اصلاحات مُرد» معتقد است: اصلاحات به آن معنایی که عارف و سیدمحمد خاتمی داشتند مُرده و محال ممکن است کسی به‌اعتبار آنها رأی بدهد!

رژه اصلاح طلبان در ۱۴۰۰

اما سایر اصلاح طلبان دیدگاه دیگری را نمایندگی می‌کنند. سید حسن رسولی فعال سیاسی اصلاح طلب و از نیروهای نزدیک به محمد رضا عارف با بیان اینکه به اعتقاد بنده جریان اصلاحات در هیچ انتخاباتی غایب نخواهد بود، می‌گوید: جریان اصلاحات بخش جدایی ناپذیری از جمهوری اسلامی محسوب می‌شود و جریان ریشه داری است که در مقاطع مختلف اداره قوای مجریه و مقننه را برعهده داشت، به همین جهت نسبت به سرنوشت کشور نمی‌تواند بی تفاوت باشد؛ به عنوان بخشی از هیئت امنای انقلاب اسلامی، جریان اصلاحات همچنان بر این باور است که اصلاحات و بهبودی خواهی سیاسی در حوزه‌های مختلف از مسیر و مجرای صندوق رأی عبور می‌کند.

حتی علی صوفی دیگر فعال اصلاح طلب از معرفی یک کاندیدای اصلاح طلب در انتخابات ۱۴۰۰ خبر داده بود (اینجا بخوانید)؛ مواضع کنشگران حزبی حاکی از آن است که احزاب و تشکل‌های اصلاح طلب برخلاف آنچه از سوی نیروهای تندرو مبنی بر تحریم انتخابات شنیده می‌شود عزم خود را برای حضور در انتخابات جزم کرده‌اند و این مأموریت به نهاد اجماع ساز سپرده شده تا در زمان معین از گزینه و فهرست آنها در انتخابات ریاست جمهوری و شوراها رونمایی کند. البته در این بین، برخی از احزاب اصلاح طلب استراتژی خود را معرفی کاندیدای حزبی اعلام کرده‌اند و در عین حال معتقدند فعالیت آنها مغایر روند وحدت و همگرایی این جریان در انتخابات پیش رو نیست. در دو- سه ماه آینده مشخص خواهد شد آیا این احزاب همچنان در ریل وحدت قرار می‌گیرند و یا طناب وحدت اصلاح طلبان را پاره خواهند کرد.

پیام مرد خاکستری اصلاحات: در انتخابات مشارکت کنید

در این بین نمی‌توان نقش و جایگاه مجمع روحانیون مبارز را نادیده انگاشت. این تشکل که شیخوخیت جریان اصلاحات را برعهده دارد از یک سو کمیته ویژه انتخابات ۱۴۰۰ را فعال کرده است و از سوی دیگر دبیرکل آن در نامه‌ای از اصلاح طلبان و احزاب اصلاح طلب خواسته است نقش فعالی در انتخابات آینده ایفا کنند.

دستور لیدر اصلاحات به اصلاح طلبان

فعالیت‌های مجمع روحانیون مبارز به اینجا ختم نمی‌شود چرا که رئیس دولت اصلاحات و رئیس شورای مرکزی مجمع روحانیون به اصلاح طلبان دستور داد: «احزاب و تشکل‌های اصلاح‌طلب باید از آشفتگی و پراکندگی، خود را نجات دهند و با استقرار نهادی اجماع‌ساز و فراگیر، راهکارهای مناسب را برای طی طریق به سوی هدف‌های قابل دستیابی بیابند.»

اعلام مواضع انتخاباتی ۱۲ حزب اصلاح طلب

از آنجا که در ماه‌های منتهی به انتخابات هستیم سوت حرکت قطار اصلاح طلبان با تشکیل نهاد اجماع ساز نیز به حرکت در آمده است، بر آن شدیم تا در جریان، آخرین فعالیت انتخاباتی احزاب مهم و شاخص اصلاح طلب قرار گیریم. برخی از مواضع احزاب اصلاح طلب در گفتگو با مهر مطرح شد و برخی دیگر نیز پیش از این به تشریح برنامه‌ها و فعالیت‌های خود در انتخابات پرداخته بودند که در این گزارش مواضع انتخاباتی آنها آورده شده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.