کامیون جدید مرسدس بنز با پیشرانه هیدروژنی-الکتریکی و گشتاور ۲۰۷۰ نیوتن متر

شرکت دایملر تراک، زیرشاخه تولیدکننده وسایل نقلیه سنگین مرسدس بنز، آزمایش کامیون هیدروژنی – الکتریکی را آغاز کرده است. نمونه اولیه این کامیون هیدروژنی براساس مرسدس بنز اکتروس ساخته شده است اما پس از انجام تست‌های نهایی، می‌توان پیشرانه قوای فنی این کامیون را در زیرشاخه‌های دایملر تراک نظیر فرایت لاینر، فوسو و وسترن استار به کار گرفت.

از سوی دیگر ولوو نیز با دایملر تراک شریک است و احتمال دارد شرکت سوئدی نیز به استفاده از این موتور هیدروژنی – الکتریکی در محصولات خود علاقمند باشد. سال گذشته برای نخستین بار مدل مفهومی مرسدس بنز GenH2 Truck رونمایی شد و اکنون این مدل مفهومی به مرحله اجرا درآمده است.

پیشرانه ترکیبی هیدروژنی – الکتریکی با دو آرایش مختلف در دسترس است. آرایش اول ۳۰۸ اسب‌بخار قدرت و ۱۵۱۳ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. آرایش دوم قوی‌تر است و ۴۴۲ اسب‌بخار به همراه ۲۰۷۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. انرژی موتور در حالت عادی از پیل سلول سوختی هیدروژن تامین می‌شود اما هنگامی که پیشرانه زیر فشار قرار گیرد، باتری شارژ دهنده به کمک پیل سلول سوختی می‌آید تا کمبود انرژی را جبران کند. سوخت مورد استفاده در مرسدس بنز GenH2 Truck هیدروژن مایع است چرا که استفاده از آن نسبت به هیدروژن گازی موجب کاهش وزن قابل توجه کامیون می‌شود.

کامیون هیدروژنی مرسدس بنز برای گذر از این آزمون، بایستی مسافتی معادل ۷۵۰،۰۰۰ مایل یا ۲۵ هزار ساعت کار را بگذارند. کامیون‌ها باید حداقل برای ۱۰ سال فعالیت داشته باشند، از این رو در شرایط سخت‌گیرانه‌ای مورد آزمایش قرار می‌گیرند. پیش‌بینی می‌شود نخستین نمونه‌های اکتروس هیدروژنی – الکتریکی در سال ۲۰۲۷ وارد بازار شوند.

 

منبع: خودروبانک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.