چطور از بیمه بدنه استفاده کنیم؟

اغلب رانندگان خودرو در زمان خرید یا استفاده از بیمه، به این موضوع فکر می‌کنند که بعد از وقوع حادثه، بیمه بدنه تا چه میزان از خسارات مالی وارد شده را پرداخت خواهد کرد. پس اگر شما هم با سوال چطور از بیمه بدنه استفاده کنیم روبرو شده‌اید در این مقاله با ما همراه باشید.

شرایط بیمه بدنه برای پوشش و پرداخت هزینه خسارت

خطرات تحت پوشش بیمه بدنه، به دو دسته اصلی و اضافی تقسیم می‌شوند. پوشش‌های اصلی در بیمه بدنه شامل سرقت کلی خودرو، وقوع حادثه برای وسیله نقلیه و خسارات ناشی از آتش‌سوزی و انفجار و…می‌شود. سرقت لوازم خودرو، پاشیدن رنگ روی آن و شکستن شیشه هم در دسته پوشش اضافی بیمه بدنه اتومبیل قرار می‌گیرند. با توجه به خطرات تحت پوشش بیمه بدنه، برای بسیاری از رانندگان این سوال پیش می‌آید که چطور از بیمه بدنه استفاده کنیم و نحوه دریافت خسارت در این بیمه چگونه است؟ برای پاسخ به این سوال، باید ابتدا ۴ حالت بیمه بدنه برای پرداخت هزینه خسارت را بررسی کنیم:

راننده بیمه‌گذار مقصر حادثه تصادف باشد

اگر در جریان حادثه رانندگی فرد بیمه‌گذار مقصر حادثه بوده و بیمه بدنه داشته باشد، خسارات وارد شده به وسیله نقلیه وی از طرف بیمه بدنه خودش پرداخت خواهد شد. اگر فرد بیمه‌گذار بیمه بدنه نداشته یا برای تمدید آن اقدام نکرده باشد، شرکت بیمه هیچ مسئولیتی برای پرداخت خسارات وارد شده به وسیله نقلیه نخواهد داشت.

راننده بیمه‌گذار مقصر حادثه نباشد

اگر راننده بیمه‌گذار در حادثه تصادف رانندگی مقصر شناخته نشود، بیمه شخص ثالث راننده مقصر ضرر و زیان وارد شده به خودروی بیمه‌گذار را پرداخت خواهد کرد. اگر خسارت وارد شده به اتومبیل فرد بیمه‌گذار، بیشتر از سقف پوشش مالی بیمه شخص ثالث راننده خاطی بوده و ماشین بیمه‌گذار بیمه بدنه داشته باشد؛ بیمه‌گذار می‌تواند از پوشش بیمه بدنه خود استفاده کرده و مبلغ باقی‌مانده را به صورت اقساطی با راننده مقصر تسویه کند. لازم به ذکر است که در چنین شرایطی، تخفیف بیمه بدنه خودروی بیمه‌گذار (فرد زیان‌دیده) از بین نخواهد رفت. شما می‌توانید برای آگاهی از میزان تخفیفات و دیدن سوابق بیمه خودرو، به سایت آیتول مراجعه کنید. آیتول پروسه استعلام  بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه خودرو را ظرف چند ثانیه برای شما انجام خواهد داد.

اما اگر ماشین فرد بیمه‌گذار (زیان‌دیده) بیمه بدنه نداشته و خسارات وارد شده به ماشین وی، بیشتر از سقف پوشش مالی بیمه شخص ثالث راننده خاطی باشد؛ طرفین باید برای تصمیم‌گیری نهایی به شورای حل اختلاف مراجعه کنند.

فرار راننده مقصر از محل تصادف

در مواردی راننده بیمه‌گذار مقصر نبوده و راننده خودروی خاطی از محل تصادف فرار می‌کند. در چنین شرایطی اگر اتومبیل بیمه‌گذار بیمه بدنه داشته باشد، ایشان می‌تواند تمام خسارت خود را از بیمه بدنه خودرو دریافت کند. البته در این حالت، تخفیف‌های بیمه بدنه نیز از بین رفته و سرمایه بیمه نیز کاهش خواهد یافت.

یبلیبلیبل

خودروی زیان‌دیده در جریان تصادف از خودروهای گران‌قیمت است

طبق قانون خودرو‌هایی که در گروه اتومبیل‌های گران‌قیمت قرار می‌گیرند، در صورت بروز خسارت باید بخشی از خسارت را خود متقبل شوند. از سال ۱۳۹۵ با تغییر قانون بیمه شخص ثالث، خودرو‌هایی که ارزش آن‌ها نصف دیه انسان باشد به عنوان خودروی متعارف در نظر گرفته می‌شوند. به عنوان مثال دیه انسان در سال ۱۴۰۰ در حدود ۴۸۰ میلیون تعیین شده است. پس خودرو‌های زیر ۲۴۰ میلیون تومان، در دسته وسایل نقلیه متعارف قرار می‌گیرند. خودرو‌های گران‌تر از خودروی متعارف در صورت تصادف و ضرر و زیان، می‌بایست بخشی از خسارت را خود بر عهده بگیرند.

آشنایی با مراحل دریافت خسارت بیمه بدنه خودرو

در طی حادثه هیچ یک از طرفین نباید صحنه را ترک کرده و باید به سرعت با پلیس تماس بگیرند. افسر پلیس بعد از حضور در صحنه حادثه، از تصادف گزارشی تهیه خواهد کرد. در مرحله بعدی طرفین باید با به همراه داشتن مدارکی چون کارت ماشین، سند، گواهینامه و گزارش پلیس به مراکز بیمه مراجعه کنند. به طور کلی راننده زیان‌دیده برای دریافت خسارت بیمه بدنه، باید مراحل زیر را طی کند:

  • در جریان گذاشتن پلیس راهنمایی و رانندگی و اخذ کروکی
  • اعلام خسارت به شرکت بیمه، حداکثر ۵ روز بعد از تاریخ حادثه
  • تشکیل پرونده در شرکت بیمه توسط فرد زیان ‌دیده
  • انتقال خودرو به پارکینگ شرکت بیمه یا سایر تعمیرگاه‌های مجاز
  • بررسی و بازدید خودرو برای ارزیابی میزان خسارت توسط کارشناس بیمه
  • تعمیر خودرو در تعمیرگاه
  • بررسی و بازدید سلامت خودرو توسط کارشناس بیمه
  • دریافت چک خسارت از موسسه بیمه

آیا میزان خسارت دریافتی از شرکت‌های مختلف یکسان است؟

قیمت بیمه بدنه ارتباط مستقیمی با ارزش و قیمت خودرو دارد. سال ساخت، مدل، پوشش‌های اضافی و نوع کاربری خودرو از سایر المان‌هایی هستند که می‌توانند روی قیمت بیمه بدنه تاثیر بگذارند. به عنوان مثال بیمه پارسیان علاوه‌بر تخفیفات عدم خسارت بدنه، تخفیف بیمه شخص ثالث را نیز در نظر می‌گیرد. به عبارتی در صورت داشتن تخفیف عدم خسارت بیمه ثالث در هنگام خرید بیمه بدنه، از تخفیف برخوردار خواهید شد. پس طبیعی است که نرخ بیمه بدنه در شرکت‌های مختلف تا حدودی تفاوت داشته باشد.

سیشسیشسی

استعلام، تمدید و خرید سریع و آسان بیمه بدنه خودرو

در این مقاله به پرسش چطور از بیمه بدنه استفاده کنیم پاسخ دادیم. با توجه به متغیر بودن خدمات و نرخ بیمه بدنه، پیدا کردن و انتخاب یک شرکت بیمه مناسب برای فرد بیمه‌گذار از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. بدون شک برای انتخاب مناسب، باید تحقیق کرده و خدمات شرکت‌های بیمه را با یکدیگر مقایسه کرد. در گذشته به دلیل عدم دسترسی به اطلاعات و نبود آمار و ابزار، امکان مقایسه شرکت‌های بیمه با یکدیگر وجود نداشت.

اما حالا با سامانه خودروی من آیتول کار مقایسه، انتخاب و خرید بیمه بدنه را در سریع‌ترین زمان ممکن انجام خواهید داد. آیتول اطلاعات تمامی موسسات بیمه را گردآوری کرده و با امکان مقایسه آن‌ها با یکدیگر، به شما کمک می‌کند در کمترین زمان بیمه بدنه مناسب را انتخاب و خرید خود را نهایی کنید.

آیتول در کنار خرید بیمه خودرو، خدماتی چون دریافت و پرداخت خلافی و معاینه فنی بدون نوبت‌دهی را نیز انجام می‌دهد. برای استفاده از خدمات آیتول کافیست به سایت رسمی این سامانه مراجعه کنید. برای دانلود نسخه اندروید اپلیکیشن آیتول به سایت رسمی، مایکت، گوگل پلی یا بازار مراجعه و برای دریافت نسخه iOS اپلیکیشن هم به آی اپس iApps)) ، سیب اپ و سیبچه بروید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.