وزارت دفاع توانسته نیازمندی‌های نیروهای مسلح را تامین کند

به گزارش خبرنگار مهر، امیر محمد رضا آشتیانی وزیر دفاع در برنامه صف اول شبکه خبر به مناسبت ۳۱ مرداد روز صنعت دفاعی گفت: موفقیت‌های صنعت دفاعی و توفیق‌ها به دست آمده مرهون تلاش‌ها و زحمات و همت بالا و تلاش جهادی همکارانم در وزارت دفاع است، البته همه اینها برگرفته از لطف خداوند متعال و رهنمودهای مقام معظم رهبری و حمایت‌های ستاد کل و دولت مردمی است.

وی ادامه داد: از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون دشمنان ما دسیسه‌های مختلفی را به کار گرفتند اما با ایستادگی مردم ما آنها نتوانستند به اهدافشان برسند بنابراین نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و وزارت دفاع در آن چرخی که ترسیم شده همپوشانی دارند و تدارک دیدند که امروز این اطمینان برای کشور ایجاد شده است که می‌تواند از خود دفاع کند.

وزیر دفاع گفت: وزارت دفاع با ساماندهی که کرده است توانسته در حوزه‌های مختلف نیازمندی‌های نیروهای مسلح را تامین کند.

امیر آشتیانی گفت: برای اینکه بتوانیم بر موضوعات و اهداف وزارت دفاع متمرکز شویم قرارگاه‌های مختلفی را در دوره جدید تشکیل دادیم، که از آن جمله می‌توان به تشکیل قرارگاه اقتصادی و قرارگاه مسکن و همچنین ایجاد ۷ شورا اشاره کرد. وزارت دفاع بر اساس اسناد بالادستی و بیانیه گام دوم انقلاب موضوعات را ساماندهی کرده است به عنوان مثال در حوزه‌های موشکی و پهپادی و صنایع مختلفی که وزارت دفاع در آنها مسئولیت دارد برنامه‌ریزی‌های انجام شده است.

وی ادامه داد: در حوزه موشکی ما موشک‌های کروز و بالستیک را تولید کردیم و در کیفیت و کمیت کارهای بسیار بزرگی انجام شده است همچنین در حوزه پهپادی در تولید پهپادهای رزمی و شناسایی و افزایش قابلیت این تجهیزات اقدامات بسیار خوبی شده است تا بتواند این پهپادها قابلیت پاسخگویی داشته باشند البته به دنبال تولید پهپاد های ترکیبی هستیم که بتوانند عملیات‌های ترکیبی را انجام دهند.

امیر آشتیانی ادامه داد: وزارت دفاع بر مبنای دکترین دفاعی بازدارندگی با راهبرد مقاومت فعال، نیروهای مسلح کشور را پشتیبانی می‌کند. تأثیر و کیفیت این پشتیبانی عملاً با موقعیت و توان نیروهای مسلح در سطح منطقه و ارتباط مستقیم و آثار و نتایج آن در میدان و کسب موقعیت و موفقیت‌های راهبردی برای انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی را رقم می‌زند و این مساله بر دوست و دشمن پوشیده نیست.

وزیر دفاع تأکید کرد: ما در حال حاضر ۹۰ درصد از نیازمندی‌های نیروهای مسلح را تامین می‌کنیم و همانطور که گفتم با رصد توانمندی‌های دشمن و متناسب با آن تجهیزات مورد نیاز که مورد خواست در نیروهای مسلح نیز هست در مجموعه‌های تحقیقات کار تحقیقاتی بر روی آن انجام می‌شود و پس از آن به سمت تولید و محصول نهایی می‌رود که این محصول نهایی تحویل نیروهای مسلح می‌شود.

امیر آشتیانی گفت: در تامین نیاز نیروهای مسلح عملکرد بسیار خوبی داشته‌ایم، در حوزه‌های مختلف نیز به‌خوبی توانستیم این پیشرفت را داشته باشیم یعنی امروز می‌توانیم بگوییم که چیزی نیست که نیروهای مسلح درخواست داشته باشم و وزارت دفاع توان تولید آن را نداشته باشد. بومی‌سازی کاری بسیار مهم است که می‌تواند از خروج ارز جلوگیری کند و نیاز نیروهای مسلح برای دفاع را تامین کند.

وی ادامه داد: وزارت دفاع به خوبی توانسته ماموریت خود را انجام دهد البته قطعاً ما کارها و پروژه‌ها و ابر پروژه‌هایی را طراحی کرده‌ایم که در حوزه‌های دریایی، زمینی و هوایی پیش روی ماست که تولید این تسلیحات و تجهیزات می‌تواند به کمک نیروهای مسلح در انجام ماموریت شان بیاید. اما آنچه می‌تواند ما را به موفقیت برساند حرکت در مسیر اولیا و انبیا الهی است. اگر در این مسیر حرکت کنیم هر اتفاقی بیفتد ما می‌توانیم پاسخگو باشیم اما اگر از این مسیر فاصله بگیریم قطعاً آسیب می‌بینیم.

وزیر دفاع گفت: وزارت دفاع حرکت جهشی را در دستور کار دارد و همین الان در حوزه صادرات یک جهش بسیار قابل توجه‌ای داشته و قطعاً دلیل نگرانی دشمنان ما همین است و همه گان دیدند که به عنوان مثال در حوزه پهپادی خودشان اعتراف می‌کنند که جمهوری اسلامی پیشرفت شگرفی داشته است و با خواست خدا این رشد ما در همه عرصه‌ها به صورت جهشی است.

وی بیان کرد: وزارت دفاع در راستای سیاست‌های مقتدرانه نظام مقدس جمهوری اسلامی با توکل بر خدا و توسل به ائمه اطهار و تدابیر حکیمانه رهبر معظم انقلاب و حمایت‌های بی شائبه رئیس جمهور، توانسته در طراحی و ساخت انواع تجهیزات و تسلیحات مورد نیاز نیروهای مسلح در حوزه‌های هوایی، دریایی، زمینی، موشک‌های بالستیک و کروز، پهپادهای شناسایی و تهاجمی، شناورهای سطحی و زیر سطحی، تجهیزات سایبری، پدافند هوشمند، حوزه‌های شناختی، زیستی و جنگ الکترونیک و ساخت انواع مهمات هوشمند و نقطه زن با مدیریت جهادی و بهره گیری از جوانان غیور و شایسته پا در رکاب، شرکت‌های دانش بنیان و دانشگاه‌های کشور با تکیه بر دانش کاملاً بومی به تولید و تأمین نیازمندی‌های کشور اقدام کند.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با اشاره به اقدامات وزارت دفاع در یک سال گذشته اظهار داشت: تولید و تأمین تسلیحات، تجهیزات و محصولات دفاعی برای نیروهای مسلح به میزان ۱۲۵ درصد برنامه مصوب سالانه به این معنا که ما ۲۵ درصد بیشتر از برنامه مصوب تولید داشتیم و اقداماتی را در این راستا انجام دادیم.

وی ادامه داد: رشد ۲۰ درصدی صادرات محصولات و خدمات به کشورهای هدف، رشد ۱۵ درصدی برنامه تحقیقات و توسعه فناوری‌های صنعت دفاعی، اتمام بومی سازی ۴۱۹ قلم از اقلام کلیدی مواد، قطعات و تجهیزات از زمان استقرار دولت سیزدهم از جمله این موارد است.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: افزایش تولید موشک‌های بالستیک سوخت مایع و جامد، افزایش تولید موشک‌های پدافندی، افزایش ۷۰ درصدی تولید شناورهای تندرو، افزایش صددرصدی تولید انواع تسلیحات دریایی اعم از انواع اژدر، موشک، سامانه‌های موشکی ساحلی، مین رونده و تجهیزات جانبی، ارتقا قابلیت و اشراف اطلاعات الکترونیک، بهره برداری از هواپیمای ترابری سبک سیمرغ برای اولین بار در کشور، همکاری با حدود ۳۵۰۰ شرکت در بخش خصوصی با حجم همکاری حدود ۳۱ هزار میلیارد تومان که از میان این شرکت‌ها ۷۷۵ شرکت دانش بنیان هستند و حجم همکاری با آنها ۱۲ هزار میلیارد تومان است.

وی ادامه داد: تشکیل قرارگاه اقتصادی وزارت دفاع با هدف صیانت از دارایی‌های مولد و افزایش بهره‌وری، ساماندهی مرکز دفاع سایبری وزارتخانه با هدف تقویت بنیه دفاع سایبری و ارتقای خدمات به بخش‌های دیگر از تحولات وزارت دفاع در سال نخست این دولت به شمار می‌رود.

وزیر دفاع با اشاره به توانمندی‌های کشور در حوزه فضایی گفت: دشمنان تلاش کردند که برای ما در این حوزه محدودیت‌های خاصی ایجاد کنند و دسترسی به دانش و فناوری این حوزه را برای ما غیرممکن کنند اما با تلاش دانشمندان کشور ما در حوزه فضایی کارهای بسیار بزرگی انجام داده‌ایم که دستاوردهای کشور در حوزه‌های تولید و پرتاب گر ها و همچنین تولید ماهواره بسیار قابل توجه است.

امیر آشتیانی افزود: سازمان هوافضای وزارت دفاع نیز در حوزه پرتابگرها از مدت‌ها قبل کارهای بسیار بزرگی انجام داده است. ما به همه این دستاوردها با وجود تحریم‌ها و موانع بسیاری که دشمنان ایجاد کرده‌اند دست یافتیم و می‌توانیم ماهواره‌ها را در مدار لئو قرار دهیم و از مزایای آن در حوزه‌های مختلف بهره مند شویم.

وی ادامه داد: نکته مهمی که باید به آن توجه کرد این است که دشمنان ما دارای آزمایشگاه‌های مختلفی هستند که بتواند بعضی از این آزمون‌ها را در روی زمین و برخی از اینها را در فضا انجام دهد اما ما به دلیل نداشتن برخی از امکانات برخی از پرتاب‌های مان آزمایشی و برای سنجش این موتورها و دستاورد هاست.

وزیر دفاع با اشاره به برنامه‌های وزارت دفاع برای پرتاب ماهواره تا پایان سال گفت: در حال آ ماده کردن ماهواره برهایی دیگری هستیم که ان شاءالله تا پایان سال پرتاب‌های دیگری داریم تا بتوانیم به مدار ژئو دست پیدا کنیم.

امیر آشتیانی درباره انتقال دانش و توانمندی وزارت دفاع به سایر صنایع نیز گفت: وزارت دفاع پیشروی صنعت در کشور است و قطعاً به دنبال انتقال این دانش به سایر صنایع است بر همین اساس با ۳۵۰۰ شرکت همکاری دارد که یک ششم این شرکت‌ها دانش بنیان هستند و بر همین اساس کارهای بزرگی در حوزه تجهیزات پزشکی، راه، راه آهن، حوزه تولید برق، حوزه کشاورزی، امنیت غذائی، نفت و دریا نوردی انجام داده که این اقدامات قابل توجهی است. ما تلاش می‌کنیم تا بتوانیم نیازمندی‌های کشور را تامین کنیم این اقدام می‌تواند به کشور در حوزه‌های مختلف کمک کند، بر همین اساس یک نمایشگاه در وزارت دفاع برگزار شد و بیش از هزار صد محصول در آن ارائه شد.

امیر آشتیانی گفت: وزارت خود دفاع خودش را در حوزه‌های مختلف مسئول می‌دانند و در بلایا و حوادث و مسائل مختلف تمام توانش را برای کمک به مردم پای کار می‌آورد که از این جمله می‌توان به ساخت و تولید واکسن فخرا اشاره کرد که نتیجه زحمات شهید دکتر فخری زاده است و البته کارخانه بزرگی را در این حوزه ایجاد کرد که می‌تواند در آینده نیز در حوزه تهدیدات زیستی از این کارخانه بسیار بزرگ استفاده کرد.

وی ادامه داد: وزارت دفاع در عرصه دیگر نیز اقدامات بسیار گسترده انجام داده است و در مقوله سیل و بلایای طبیعی نیز این حضور و کمک به مردم با قدرت ادامه دارد زیرا ما خود را در قبال مردم مسئول می‌دانیم و باور داریم که باید به مردم کمک کنیم.

امیر آشتیانی در بخش دیگری از سخنان خود به دستاوردهای وزارت دفاع در حوزه پدافند هوایی و مقابله با تهدید پرنده‌ها اشاره کرد و گفت: وزارت دفاع در حوزه‌های مختلف پدافندی در حوزه فرماندهی و کنترل و بحث عملیاتی محصولات بسیار خوبی داشته و توانست نیاز عرصه پدافند هوایی کشور را تامین کند و کارهای بزرگی در این زمینه‌ها انجام شده که این محصولات نهایی شده و در خدمت پدافند هوایی کشور است.

وی ادامه داد: وزارت دفاع در حوزه پدافند هوایی که خط مقدم دفاع از کشور است به جایی رسیده است که اگر کاری علیه کشور ما صورت گیرد قطعاً با مقابله نیروهای ما روبرو خواهد شد و این اطمینان را نیروهای مسلح ما می‌دهد که می‌توانند با قاطعیت این تهدیدات را پاسخ دهند.

وزیر دفاع با بیان اینکه امروز دشمن در حوزه پدافند هوایی به صورت خاص به عملیات ریزپرنده‌ها و موشک‌های کروز توجه دارد، خاطرنشان کرد: متناسب با این موارد، کارهایی در سطح وزارت دفاع در حوزه راداری و موشک‌های پدافند هوایی به گونه‌ای ساماندهی شده است که بتوانیم پاسخگوی تهدیدات دشمن در این حوزه‌ها باشیم.

امیر آشتیانی گفت: در حوزه پهپادها و جنگنده‌ها که ارتفاع متوسط محسوب می‌شوند، همین کار را ساماندهی کرده‌ایم. در این راستا، رادارها و موشک‌های متناسب با این سطح فراهم شده است. همچنین در حوزه برد بلند نیز موشک‌های بالستیک تدارک دیده شده است.

وزیر دفاع در پایان تصریح کرد: خدا را شاکریم که نیروها و کارکنان وزارت دفاع نیروهای متعهد و انقلابی و پای کاری هستند و وقتی ما به آنها نگاه می‌کنیم به خود می‌بالیم که از چنین نیروهای با انگیزه و نخبه ای برخوردار هستیم ضمن اینکه مجموعه‌هایی مانند سازمان عقیدتی سیاسی در بصیرت افزایی و مراقبت از این نیروها کار می‌کنند و به خوبی شاهد آن هستیم که این نیروها توانسته‌اند با خلاقیت و ابتکار و عزم راسخ حرکت جهادی و جهشی را در وزارت دفاع ساماندهی کنند که جا دارد از آنها تشکر کنیم.

منبع: خبرگزاری مهر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.