خاستگاه دانشگاه در اروپا کلیساست/علوم سیاسی‌مان اول فرانسوی بود

خاستگاه دانشگاه در اروپا کلیساست/علوم سیاسی‌مان اول فرانسوی بود

به گزارش خبرگزاری مهر، شب تاریخ دانشگاه در فرانسه از سلسله نشست های انسانیات و اجتماعی «شب های اندیشه» فرهنگسرای اندیشه چهارشنبه، ۲۶ بهمن با سخنرانی احمد نقیب زاده، اندیشمند علومی انسانی و علوم اجتماعی و جمعی از دانشجویان علوم سیاسی دانشگاه های تهران، امام صادق و شاهد ماه در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد.

در ابتدای این نشست، احسان محمدی، مدرس دانشگاه و دبیر سلسله نشست های انسانیات و علوم اجتماعی «شب های اندیشه» ضمن مروری بر آثار علمی احمد نقیب زاده، به شخصیت علمی و اخلاقی استاد از نگاه دیگر اندیشمندان از جمله مرحوم فیرحی، علی دهباشی، قدیر نصری، ابوالفضل دلاوری و … پرداخت.

در ادامه نقیب زاده ضمن تاکید بر اینکه خاستگاه دانشگاه در اروپا را باید کلیسا دانست، نیازهای هر کشور را مبنای گرایش، تمرکز، رشد، توسعه، سنت و فلسفه دانشگاه در آن کشور معرفی کرد و گفت بریتانیا معطوف به اقتصاد و معیشت، فرانسه به جامعه شناسی، آلمان به فلسفه و موسیقی و بعدا صنعت و آمریکا به مسائل بین المللی بودند در نتیجه دانشگاه هایشان هم در همین زمینه‌های درگیری و تمرکز و نیازشان رشد کرده و فلسفه دانشگاهشان شکل گرفته است.

وی، اندیشمندپروری و تربیت محقق را سنت دانشگاه فرانسوی معرفی کرد آن را در نقطه مثابل سنت پراگماتیسم دانشگاه های آمریکایی با روح کاربرد دانست و گفت: «دانشگاه انگلیسی سنت اندیشه ورزی را نسبتا حفظ کرده است».
نقیب زاده با بیان اینکه فارغ التحصیلان دانشگاه های اروپایی و آمریکایی کاملا متفاوت هستند، در ادامه به این که آمریکایی ها اندیشه های اروپایی را تقلیل می دهند و اساسا هرگاه اندیشه ای از اروپا به آمریکا رفت عوامانه شد پرداخت.

این‌استاد دانشگاه در ادامه تمییز فلسفه دانشگاه فرانسوی، به ماهیت علم سیاست در فرانسه و آمریکا پرداخت و علوم سیاسی را در جوامع از جمله در فرانسه رشته ای میان رشته ای دانست درست در نقطه مقابل مدل آمریکایی که علوم سیاسی را مستقل می‌بیند.

نقیب‌زاده در پایان گفت: علوم سیاسی در ایران ابتدا فرانسوی بود و بعدا آمریکایی شد و الان نه پراگماتیست است و نه اندیشه ورز.

تاریخ دانشگاه در آمریکا و فلسفه دانشگاه ایرانی، عناوین نشست های آتی شب های اندیشه با حضور اندیشمندان و صاحب نظران است.

منبع : خبرگزاری مهر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.