ضرب المثل ﻓﯿﻞ ﺯﻧﺪﻩ ﻭ ﻣﺮﺩﻩ ﺍﺵ ﺻﺪ ﺗﻮﻣﺎﻥ ﺍﺳﺖ

ضرب المثل ﻓﯿﻞ ﺯﻧﺪﻩ ﻭ ﻣﺮﺩﻩ ﺍﺵ ﺻﺪ ﺗﻮﻣﺎﻥ ﺍﺳﺖ,ﻓﯿﻞ ﺯﻧﺪﻩ ﻭ ﻣﺮﺩﻩ ﺍﺵ ﺻﺪ ﺗﻮﻣﺎﻥ ﺍﺳﺖ,ریشه و معنی ضرب المثل ﻓﯿﻞ ﺯﻧﺪﻩ ﻭ ﻣﺮﺩﻩ ﺍﺵ ﺻﺪ ﺗﻮﻣﺎﻥ ﺍﺳﺖ

 

ضرب المثل ﻓﯿﻞ ﺯﻧﺪﻩ ﻭ ﻣﺮﺩﻩ ﺍﺵ ﺻﺪ ﺗﻮﻣﺎﻥ ﺍﺳﺖ

به نقل از بیتوته : فیل حیوان پرهزینه ای در ایران بود، برای همین هر فردی خواهان خرید آن نبود ، قیمت زیادی نداشت ولی مشتری هم نداشت، دقیقا قیمت آن معادل حیوان مرده آن بود یعنی هزینه ای بود که برای عاجش داده می شد. برای همین می گفتند فیل قیمت زنده و مرده آن فرقی ندارد.

داستان ضرب المثل ﻓﯿﻞ ﺯﻧﺪﻩ ﻭ ﻣﺮﺩه ﺍﺵ ﺻﺪ ﺗﻮﻣﺎﻥ است

در زمان های گذشته برای حمل و نقل، باربری یا جنگ از حیوانات استفاده می‌کردند و یکی از با ارزش ترین آنها فیل بود. از آنجایی که فیل حیوان پرهزینه‌ای بود هر فردی از پس خرید و نگهداری آن بر نمی‌آمد. در حقیقت، در آن دوران قیمت یک فیل معادل صد تومن بود، که قیمت بالایی محسوب می شد.

 

ولی نکته جالب این است که قیمت یک فیل زنده همان اندازه بود که برای مرده آن پرداخت می‌شد! در حقیقت، این صد تومن را برای عاج فیل می‌پرداختند. به همین علت، قیمت زنده و مرده فیل تفاوتی نمی کرد!

 

ضرب المثل ﻓﯿﻞ ﺯﻧﺪﻩ ﻭ ﻣﺮﺩﻩ ﺍﺵ ﺻﺪ ﺗﻮﻣﺎﻥ ﺍﺳﺖ,ﻓﯿﻞ ﺯﻧﺪﻩ ﻭ ﻣﺮﺩﻩ ﺍﺵ ﺻﺪ ﺗﻮﻣﺎﻥ ﺍﺳﺖ,معنی ضرب المثل ﻓﯿﻞ ﺯﻧﺪﻩ ﻭ ﻣﺮﺩﻩ ﺍﺵ ﺻﺪ ﺗﻮﻣﺎﻥ ﺍﺳﺖ

 

همین مسئله به ترویج یک ضرب‌المثل جالب میان ایرانیان شد: «ﻓﯿﻞ ﺯﻧﺪﻩ ﻭ ﻣﺮﺩه ﺍﺵ ﺻﺪ ﺗﻮمنه.» ولی معنای این ضرب‌المثل چیست؟ این ضرب‌المثل بیشتر در این معنی به کار می‌رود که ارزش و ارج فرد نیکوکار در زمان زندگی و بعد از مرگ تغییری نمی‌کند و به یک اندازه است. یک وجود ارزشمند مانند فیل بعد از مرگ از ارزشش کم نمی‌شود و چیزهایی از خود به جا می‌گذارد که به‌اندازه‌ی زمان زندگی‌اش، مفید و با ارزش خواهد بود.

منبع : بیتوته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.