قیمت بنزین سال آینده تغییر نمی کند

قیمت بنزین سال آینده تغییر نمی کند

به گزارش خبرنگار مهر، افزایش برداشت نفت از میدان‌های دریایی، اجرای طرح جدید سهمیه بندی بنزین در صورت توانایی دولت، اقتصاد ایران و چین می‌تواند مکمل یکدیگر باشد، واردات ۷۰۰ مگاواتی برق از کشورهای همسایه و قیمت بنزین سال آینده تغییر نمی‌کند از مهمترین اخبار آب و انرژی در هفته جاری بودند.

اقتصاد ایران و چین می‌تواند مکمل یکدیگر باشد

محمدعلی خطیبی، مدیر پیشین امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران گفت: با طبیعتاً چین برای رسیدن به رتبه نخست قدرت اقتصاد جهانی نیاز به انرژی بیشتری دارد، از این رو ایران با تکیه بر ذخایر نفت و گاز خود می‌تواند شریک و تأمین‌کننده مطمئنی برای این کشور در طولانی‌مدت به‌شمار آید.

وی اظهار کرد: توسعه باید همه‌جانبه باشد، از این رو روابط ایران و چین نباید منحصراً در حوزه اقتصادی خلاصه شود. همکاری در زمینه ژئوپلیتیک، راهبردی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و دیگر حوزه‌ها باید تقویت شود.

مدیر پیشین امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران تأکید کرد که اقتصاد ایران و چین می‌تواند مکمل یکدیگر باشد و بسیاری از نیازهای یکدیگر را نیز رفع کند.

بهره برداری آزمایشی از تونل زاب آغاز شد

حبیب الله علی اصغری، مجری طرح انتقال آب به دریاچه ارومیه گفت: مطابق قول وزیر نیرو به مردم، عملیات اجرایی تونل انتقال آب از سد کانی سیب به دریاچه ارومیه در بهمن ماه به پایان رسید و فرآیند انتقال آب به سمت دریاچه ارومیه در فاز اول درآستانه عید مبعث آغاز شد.

وی اضافه کرد با توجه به اهمیت آبرسانی هرچه سریع‌تر به دریاچه ارومیه و به جهت حساسیت این موضوع، وزیر نیرو در تابستان سال جاری از نزدیک از قسمت‌های مختلف این طرح بازدید و شرکت توسعه منابع آب ونیروی ایران را ملزم به قراردادن طرح در اولویت‌های اجرایی کردند.

واردات ۷۰۰ مگاواتی برق از کشورهای همسایه

مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق در رابطه با این موضوع به مهر می‌گوید: با تمامی کشورهایی که مرز زمینی داریم، قرار داد تبادل انرژی داریم به عنوان مثال با کشورهای افغانستان و پاکستان و عراق صادرات برق و با کشور ترکیه تبادل انرژی وجود دارد

وی ادامه داد: همچنین از کشورهای ترکمنستان و ارمنستان واردات برق انجام می‌دهیم.

رجبی مشهدی اضافه کرد: با ظرفیت‌های کنونی تا ۱۸۰۰ مگاوات امکان جا به جایی وجود دارد ولی در حال حاضر بیشتر بخش واردات ما فعالیت دارد و نزدیک به ۶۰۰ تا ۷۰۰ مگاوات واردات برق داریم و صادرات ما تقریباً ۵۰ درصد این مقدار است.

افزایش برداشت نفت از میدان‌های دریایی

امیر سالاری، مدیر امور تولیدشرکت نفت فلات قاره ایران گفت: ظرفیت تولید این شرکت در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ با انجام طرح ضربتی جایگزینی خط لوله انتقال نفت ابوذر به خارک، نسبت به نیمه نخست پارسال افزایشی قابل‌توجه داشته است.

وی افزود: با برنامه‌ریزی‌ها و اقدام‌های تعمیراتی در حال انجام از سوی همکاران پرتلاش در مناطق عملیاتی و به‌ویژه سکوهای نفتی، باوجود تحریم‌های ظالمانه و محدودیت‌ها که تولید نفت دریایی را در طی سال‌های اخیر بیشتر تحت تأثیر قرار داده بود، تا پیش از پایان امسال بیش از ۹۰ درصد از اهداف تولید در سال ۱۴۰۱ که نسبت به پارسال افزایش داشته، محقق خواهد شد.

برنامه جدی برای تنوع سبد انرژی وجود ندارد

هادی بیگی نژاد، نماینده مجلس یازدهم گفت: زحمتی که مجموعه گاز و وزارت نفت کشید جای قدر دانی دارد و نمی‌توان بیرون از ماجرا قضاوت کرد و گفت اگر تصمیم دیگری اتخاذ می‌شد شرایط بهتری پیشرو بود.

وی ادامه داد: باید دید در چه شرایطی قرار داریم در شرایطی گاز در کشور در حجم بالایی تولید می‌شود و نزدیک به یک میلیارد متر مکعب تولید دارد که پس از فرآوری این حجم به ۸۵۰ میلیون متر مکعب می‌رسد که این مقدار نیاز به توزیع در سراسر کشور دارد.

این نماینده مجلس در پاسخ به سوال مهر مبنی بر اینکه آیا تنوع سبد انرژی در دستور کار قرار دارد، گفت: اگرچه نیاز به تنوع سبد انرژی داریم اما چنین برنامه‌ای را به صورت جدی مشاهده نکرده‌ام.

موافقت کمیسیون انرژی با عضویت ایران دراتحادیه جهانی انرژی خورشیدی

علی اکبر محرابیان، وزیر نیرو در مورد جلسه مشترک با اعضای کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: در جلسه‌ای که با نمایندگان محترم کمیسیون انرژی داشتیم، موضوع مهم عضویت ایران در اتحادیه جهانی انرژی خورشیدی بررسی و در ادامه به برخی پرسش‌های نمایندگان پاسخ داده شد.

وزیر نیرو پیرامون فرایند عضویت ایران در اتحادیه جهانی انرژی‌های خورشیدی افزود: لایحه عضویت ایران در این اتحادیه مهم جهانی به اطلاع اعضای کمیسیون انرژی رسید و آن‌ها با اکثریت آرا با این لایحه موافقت کردند.

اجرای طرح جدید سهمیه بندی بنزین در صورت توانایی دولت

هادی بیگی نژاد نماینده مجلس یازدهم در رابطه با دریافت اشخاص فاقد خودرو از سهمیه بنزین گفت: چنین برنامه‌ای اجبار نیست و با توجه به اینکه همه افراد جامعه خودرو ندارند و از یارانه انرژی محروم مانده‌اند به همین دلیل اعطای سهمیه بنزین به همه آحاد جامعه در صورتی که دولت توانایی پرداخت چنین یارانه‌ای را داشته باشد می‌تواند نظام سهمیه بندی را به عدالت نزدیک کند.

وی ادامه داد: یارانه بنزین برای افراد فاقد خودرو ۱۵ لیتر در نظر گرفته شده است و از بنزین مازادی که دولت ذخیره سازی می‌کند این سهمیه به افراد فاقد خودرو تعلق می‌گیرد.

این نماینده مجلس در پاسخ به اینکه آیا چنین اقدامی منجر به افزایش قیمت بنزین و یا کاهش سهمیه اشخاص دارای خودرو نمی‌شود، گفت: نه تنها قیمت بنزین افزایش پیدا نمی‌کند، بلکه در این برنامه به صورت دقیق عنوان شده است که تغییری در سهمیه بنزین اشخاص دارای خودرو ایجاد نشود.

وی در رابطه با فروش بنزین از سوی افراد فاقد خودرو گفت: نه تنها امکان فروش فراهم شده است بلکه افراد می‌توانند بنزین را به دولت نیز به فروش برسانند.

تفاهم‌نامه تبادل امکانات مخابراتی درصنعت انتقال نفت ونیرو امضا شد

تفاهم‌نامه تبادل امکانات مخابراتی و استفاده از زیرساخت‌های ارتباطی میان شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران و شرکت مدیریت شبکه برق ایران امضا شد.

این تفاهم‌نامه صبح امروز به‌منظور هم‌افزایی و بهره‌برداری بهینه از امکانات و جلوگیری از صرف هزینه‌های موازی، با حضور ارسلان رحیمی، مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران، همچنین مصطفی رجبی‌مشهدی، مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران امضا شد.

ایران دغدغه تأمین کاتالیست صنعت پتروشیمی ندارد

مرتضی شاهمیرزایی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: ایران اکنون دغدغه تأمین کاتالیست ندارد زیرا پژوهشگران ایرانی به سمت داخلی‌سازی آن حرکت کردند و خطر توقف تولید به‌دلیل نبود کاتالیست نیست.

وی ادامه داد: داخلی‌سازی دانش فنی و کاتالیست‌ها سبب رونق تولید، توسعه اقتصادی و اشتغال‌زایی می‌شود.

وی با تأکید بر استفاده از همه ظرفیت‌های موجود کشور به‌منظور اجرای راهبرد داخلی‌سازی، افزود: براساس سند جامع کاتالیست، راه زیادی تا بومی‌سازی کامل کاتالیست‌های مورد نیاز صنعت پتروشیمی نمانده است.

اعمال ۷۰ درصدی تخفیف گازبها فقط تا پایان ۱۴۰۱

مسلم رحمانی، مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران گفت: براساس مصوبه هیئت وزیران تعرفه گاز بها از ابتدای سال آینده بدون تخفیف است. این مصوبه به‌دلیل کاهش شدید دمای هوای کشور در فصل سرد امسال و با هدف کاهش هزینه‌های مربوط به مصارف گاز طبیعی خانوارها که به‌دلیل نبود آمادگی لازم آنها برای کنترل مصارف گاز متناسب با الگوی بهینه مصرف بوده، به تصویب هیئت دولت رسید.

وی ادامه داد: از این رو، از تاریخ ۱۶ آذرماه امسال تا پایان امسال، رشد تعرفه‌های مندرج در جدول دوره سرد سال خانگی نسبت به تعرفه‌های پیش از مصوبه ۷۰ درصد تا سقف تعیین‌شده کاهش یافته است.

صادرات گاز مایع، پروپان و بوتان در پارس جنوبی شتاب می‌گیرد

مهدی شفیعی مطهر، مدیر مهندسی مجتمع گاز پارس جنوبی گفت: با حضور گروه مدیران و کارشناسان شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران، انجام مقدمات تجهیز اسکله صادراتی محصولات گاز مایع (ال‌پی‌جی)، پروپان و بوتان ویژه شرکت ملی گاز ایران در منطقه پارس جنوبی بررسی شد.

شفیعی یادآور شد: با سرعت بخشیدن به عملیات تجهیز این اسکله صادراتی، صادرات محصولات راهبردی مجتمع گاز پارس جنوبی در آینده نزدیک شتاب خواهد گرفت و شکوفایی اقتصاد کشور را به همراه خواهد داشت.

سومین واحد بخار نیروگاه ارومیه به شبکه برق کشور متصل شد

محمد رمضانی، معاون توسعه طرح‌های شرکت برق حرارتی گفت: سومین واحد بخار ۱۶۰ مگاواتی نیروگاه سیکل‌ترکیبی ارومیه با حجم سرمایه‌گذاری ۱۲۸ میلیون یورو به شبکه سراسری برق کشور متصل شد.

وی با اشاره به اینکه با سنکرون این واحد، ظرفیت تولید برق این نیروگاه به یک هزار و ۴۷۸ مگاوات افزایش یافته است، افزود: با بهره‌برداری از واحد سوم بخش بخار نیروگاه سیکل‌ترکیبی ارومیه، ضمن رشد راندمان عملی نیروگاه به ۴۶ درصد، سالانه ۲۶۱ میلیون مترمکعب برای هر واحد و در مجموع سه واحد ۷۸۵ میلیون مترمکعب در مصرف سوخت صرفه‌جویی خواهد شد.

نیروگاه سیکل‌ترکیبی ارومیه با برخورداری از ۶ واحد گازی و سه واحد بخار با ظرفیت یک‌هزار و ۴۷۸ مگاوات به عنوان یکی از بزرگترین و پیشرفته‌ترین واحدهای تولید برق غرب کشور در کیلومتر ۳۵ جاده ارومیه به مهاباد احداث شده است.

استفاده ۶۰ درصدی نیروگاه‌ها از گاز در دوماه سرد سال

مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق گفت: میزان سوخت هرساله زمستان با توجه به اینکه مصرف گاز در بخش خانگی افزایش پیدا می‌کند ما مجبور هستیم از سوخت جایگزین که سوخت مایع یا همان مازوت است استفاده کنیم.

رجبی مشهدی در پاسخ به این سوال که امسال نسبت به سال‌های گذشته به چه میزان استفاده از سوخت مازوت افزایش یافته است، خاطر نشان کرد: از نظر مصرف تغییرات عمده‌ای صورت نگرفته است و در دو ماه سرد سال نزدیک به ۶۰ درصد از گاز و حدود ۴۰ درصد از سوخت مازوت و گازوئیل استفاده کرده ایم. البته باید در نظر داشت که معمولاً گازوئیل دو برابر مازوت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انتقال ۷ میلیارد لیتر سوخت مایع از طریق جاده

جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی ایران گفت: در شرایط سخت سال ۲۸ استان دمای زیر صفر داشتند و بدون خاموشی روزهای سرد را پشت سر گذاشتیم.

وی ادامه داد: با توجه به ۱۶ هزار کیلومتر راه اصلی که در گستره کشور داریم نیاز است که ناوگان حمل ونقل سوخت را نو سازی کنیم.

سالاری ادامه داد: هفت میلیارد لیتر سوخت را از مسیر حمل و نقل جاده‌ای به نیروگاه‌ها رساندیم.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی ایران اضافه کرد: مخازن پشتیبان در نیروگاه‌ها، وجود دارد که با این اقدام در شرایط ناترازی گاز امکان تأمین پایدار سوخت نیروگاه‌ها فراهم شد.

قیمت بنزین سال آینده تغییر نمی‌کند

مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فراورده‌های نفتی گفت: اختصاص سهمیه بنزین به خانوارهای فاقد خودرو در لایحه دولت مطرح نشده و کمیسیون تلفیق بودجه آن را پیشنهاد داده است که باید در صحن مجلس نیز مطرح شود و بعد از تبدیل شدن به قانون نحوه اجرای آن مشخص خواهد شد.

سالاری اضافه کرد: اولویت استفاده از کارت سوخت شخصی برای دریافت بنزین در جایگاه‌ها است، به همین دلیل تمرکز بر این است که همه کارت‌های سوخت را تا پایان سال به صاحبان خودرو تحویل دهیم.

معاون وزیر نفت تاکید کرد: از ابتدای سال تا کنون ۳.۲ میلیون کارت سوخت تحویل شده و مابقی نیز در حال تحویل است. البته همچنان افرادی که کارت سوخت ندارند و یا کارت خود را به همراه نیاورده‌اند، می‌توانند از کارت سوخت جایگاه‌ها برای سوخت‌گیری استفاده کنند.

سالاری اضافه کرد: در حوزه تأمین بنزین نوروزی پیش‌بینی لازم را انجام دادیم، البته هنوز تصمیم در خصوص اختصاص سهمیه بنزین نوروزی گرفته نشده است.

روند افزایش مصرف آب در آخر هفته‌های اسفندماه نگران‌کننده است

شرکت آب و فاضلاب استان تهران، این شرکت در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: هم‌زمان با افزایش نسبی دمای هوا و شروع سنت خانه‌تکانی، پیش‌بینی می‌شود مصرف آب در شهر تهران در دو روز پایانی هفته با افزایش چشمگیری روبرو شود.

این اطلاعیه تاکید دارد: از این رو از شهروندان درخواست می‌شود تا با رعایت شیوه‌های مدیریت مصرف و پرهیز از مصارف غیرضروری در تأمین پایدار آب شرب مشارکت کنند.

اطلاعیه می‌افزاید: هم‌اکنون حجم ذخایر سدهای پنج‌گانه استان تهران به ۲۲۵ میلیون مترمکعب رسیده است، پوشش برف پشت دریاچه‌های سدهای تهران هنوز به روان آب تبدیل نشده است و همچنان شرایط تأمین آب تهران شکننده است.

سامانه انتقال آب به دریاچه ارومیه به بهره‌برداری می‌رسد

مراسم بهره‌برداری رسمی از این سامانه آبرسانی به دریاچه ارومیه، شامل تونل و کانال آبرسانی روز جمعه پنجم اسفند با حضور آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور، وزیر نیرو و برخی مسئولان استانی برگزار می‌شود.

این گزارش حاکی است، سامانه انتقال آب به دریاچه ارومیه، متشکل از تونل انتقال ۳۶ کیلومتری و کانال ۱۱ کیلومتری است که قابلیت آبرسانی حدود ۵۰۰ میلیون مترمکعب آب به دریاچه ارومیه را در سال دارد.

منبع : خبرگزاری مهر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.